Att äta ute i främmande land är en utmaning för alla med matallergier, därför har vi skapat Matallergikortet som hjälper dig översätta allergier. Matallergikortet är gratis för alla medlemmar i Astma- och Allergiförbundet.

Faktafolder om matöverkänslighet

Lär dig mer om matallergier och tips på vad du kan göra i förbundets temafolder om ämnet.
Ladda ner foldern om matöverkänslighet här

Checklista restaurang

Om en gäst skulle reagera på maten är det viktigt att agera snabbt. Här är en checklista över hur du kan gå tillväga om någon får en reaktion.

Ladda ner checklistan här

Checklista skola

Om eleven har en känd allergi och har en individuell handlingsplan är det alltid den som ska användas. I annat fall kan ni utgå från denna checklista.

Ladda ner checklistan här

Vanliga frågor om matallergi

Här är de vanligaste frågorna om symtom och behandling av matallergi.

Mitt barn är allergiskt för mat men blir ändå sjuk i skolan då de inte har riktig koll på allergimaten, vad gör jag?

Föräldern till barnet är alltid den som har bäst erfarenhet av vad barnet tål eller ej. Har detta meddelats till skolan så är det rektor som är ytterst ansvarig för att barnet får den mat de tål. När detta inte fungerar ska klagomål framföras till rektor som ska ta tag i detta. Fås ingen respons från rektor ska detta anmälas till kommunens Miljö- och hälsoskyddskontor som är ansvarig tillsynsmyndighet.
I vissa kommuner krävs läkarintyg för att barnet ska få allergimat. Föräldrar måste då gå till vården och testa vilka allergier som finns för att sedan få ett läkarintyg att visa upp för skolan. Upplever föräldrar att barnet har allergi/överkänslighet för mat som vården sagt att barnet tål, så kan föräldrar vända sig till en allergikonsulent för vägledning.

Jag arbetar på en förskola och vi har nötförbud på förskolan. Vad gäller för mandel och kokos?

Vid allmänt nötförbud på förskolan så får inga nötter förekomma på förskolan. I gruppen nötter ingår mandel, hasselnöt, cashewnöt, pekannöt, paranöt, pistaschmandel, makadamianöt/queenslandsnöt. Mandelmassa eller marsipan får inte heller förekomma pga nötförbudet. När det gäller kokos så ingår det inte i gruppen nötter och kan användas på förskolan. I de fall då det finns någon som är allergisk för kokos (mycket ovanligt) på förskolan kan man behöva ha en särskild hantering av kokos i maten liksom för alla andra allergener i mat som någon elev är allergisk för.

Vad är skillnaden på laktosintolerans och mjölkproteinallergi?

Vid mjölkproteinallergi måste personen undvika alla mjölkprodukter samt produkter som innehåller någonting från mjölk. För dessa personer går det inte heller att använda laktosfria produkter. Laktosintolerans däremot innebär att kroppen inte klarar av att bryta ner laktos (mjölksocker) på grund av enzymbrist i tarmen. Laktosintolerans är alltså ingen allergisk reaktion. Personer med laktosintolerans ska undvika produkter som innehåller laktos. Mer information finns i utbildningsmaterialet Hurra, en allergisk gäst!

HOPPAS ATT DU FICK SVAR PÅ DINA FRÅGOR

Vi är en medlemsorganisation som jobbar för ett friskare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.

Gör skillnad du också! Betala endast 250 kr för resten av 2017 och hela 2018.

Specialerbjudande!

Gå med som medlem nu och betala endast
250 kr för resten av 2017 och hela 2018.