Astma- och allergiförbundet.

Tåg

Olika tåg har olika märkning av vagnar eller delar där djur får vistas. Detsamma gäller för människor som ofta är i kontakt med häst. Gå in på respektive företags hemsida eller ring och fråga vid osäkerhet om vad som gäller. Om du åker tåg och vill resa utan att komma i kontakt med pälsdjur, måste du tala om det vid bokningen. Be att få en plats där du kan gå till restaurangvagnen utan att passera vagnar där pälsdjur är tillåtna.

Flyg

Om du har en allvarlig allergi mot till exempel pälsdjur, jordnötter eller nötter, ska du tala om detta när du bokar resan. Många flygbolag har bra rutiner för att underlätta flygresorna för allergiker men kontakta flygbolaget innan för att vara säker på att jordnötter inte kommer att serveras ombord på resan. Även när du går ombord kan du be personalen informera övriga passagerare om att de inte ska öppna eventuella jordnötspåsar eller prova nyinköpta parfymer ombord.

Buss

När du bokar långfärdsbuss så ska du meddela om du är allvarligt allergisk mot pälsdjur, jordnötter/nötter eller är doftöverkänslig. Bussföretagen har ofta en policy för allergier. Till exempel kan personalen ropa ut och be dina medresenärer visa extra hänsyn.

Båt

Likt andra färdmedel ska allmänna båtar vara lika tillgängliga för allergiker. Gå in på respektive företags hemsida eller ring och fråga vid osäkerhet om vad som gäller.

Vad kan jag göra?

Allmänt
  • Om du behöver specialkost ska det beställas när du bokar resan. Det händer tyvärr att det inte fungerar trots bokning, så ha med dig lite egen mat i reserv. Specialkost måste ofta beställas i god tid, så om du tar en sista minuten-resa kan du inte alltid kräva att få det.
  • Vilket försäkringsskydd har du? Ofta ingår ett visst skydd i hemförsäkringen. Räcker det, eller behöver du teckna en tilläggsförsäkring? Kolla med ditt försäkringsbolag.
  • Be att få en skriftlig (e-post) bekräftelse på vad du och researrangören kommit överens om.
  • När du bokar boende kan du behöva kolla upp vilka möjligheter som finns att tillmötesgå just din allergi. Den här checklistan kan du använda i samband med bokning av ett allergianpassat rum i Sverige och utomlands:
    – Är rummet helt fritt från tobaksrök och pälsdjur (rökning och/eller pälsdjur ska aldrig ha förekommit på rummet)?
    – Är rummet fritt från heltäckningsmatta?
    – Är rummet fritt från växter?
    – Har madrass och kudde allergenskydd?
    – Är hygienartiklar, rengöringsmedel och tvättmedel parfymfria?
Inrikes
  • Vid svår matöverkänslighet, ta med egna kokkärl eller gasolkök. Då kan du laga din egen mat när det inte fungerar på annat sätt.
  • Kolla upp var närmaste vårdcentral finns och var du får hjälp kvällar, nätter och helger om det behövs. Om du ska båtluffa i någon av Sveriges skärgårdar kan du komma överens med en mataffär eller bensinmack om att lagra din egen mat i frysen där. Maten kan sedan hämtas till exempel var tredje dag, eller när du tycker det är dags.
  • Torkad mat är lätt att ta med, välj mat som håller sig bra och som du vet att du tål. Det kan alltid vara bra att ha mat i beredskap vid matallergi.
  • I Sverige ska restaurangerna veta exakt vilka ingredienser som ingår i maten, dock har tyvärr inte alla restauranger lika bra koll på innehållet. Kommunicera dina matallergier med restaurangen för att få information om ingredienserna. I de fall där restaurangen inte kan ge dig ett konkret besked om dina allergen förekommer i maten eller inte bör du byta restaurang.
Utrikes
  • Ta reda på så mycket du kan om platsen du ska resa till. Kontakta ambassaden eller researrangören för att få information. Att själv leta information på internet är också ett bra tips.
  • Ta reda på var närmaste läkarmottagning finns och vilka tider den är öppen. Att informera reskamraterna om eventuella allergier är viktigt. Berätta vad som kan hända om du blir sjuk och var dina akutmediciner finns. Det är också lätt att bli ledsen i olika situationer när saker och ting inte fungerar och då är det bra om reskamraterna förstår varför.
  • Om du reser i Europa ska du beställa Europeiska sjukförsäkringskortet från Försäkringskassan. Det ger rätt till vård i hela EU/EES och Schweiz.
  • Ordna matallergikortet via förbundets hemsida, som du kan visa upp på restaurangen vid utlandsresa.

HOPPAS ATT DU FICK SVAR PÅ DINA FRÅGOR

Vi är en medlemsorganisation som jobbar för ett friskare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.

Var med och gör skillnad du också! Bli medlem för bara 200 kr/år.

Var med och gör skillnad du också!

Bli medlem nu
för bara 200kr/år.
Hjälp oss göra skillnad, blir medlem i dag.