Matallergikortet kan ge en tryggare sommar

2017-06-19 · Julia Tholden

Lagom till sommarens resor uppdaterar Astma- och Allergiförbundet sitt Matallergikort med ännu fler funktioner. Med hjälp av sajten www.matallergikortet.se kan användaren översätta ca 200 ingredienser till över 30 språk. När det personliga kortet har skapats kan det sparas som PDF, skickas via e-post, skrivas ut och tas med på resan i ett format som passar i plånboken.

Matallergikortet redogör för vad innehavaren inte tål och visas upp för exempelvis servitören på restaurangen eller caféet. En nyhet är att en användare som en gång fyllt i ett kort inte behöver fylla i allergierna igen, utan kan kopiera ett befintligt kort och enkelt byta till ett annat språk. En annan förbättring är att Matallergikortet i sommar kommer att uppdateras med förklarande texter*. Istället för att bara visa att kortinnehavaren är allergisk mot exempelvis jordnötter, kommer kortet också automatiskt att meddela i vilka produkter som jordnötter kan finnas. Det underlättar för kocken!

Matallergikortet är gratis för dig som är medlem i Astma- och Allergiförbundet. Är du inte medlem kan du enkelt bli medlem och få tillgång till kortet på en gång!

*De råvaror som inledningsvis kommer ha förklarande texter är mjölk, laktos, ägg, gluten, vete, sojabönor, blötdjur, jordnötter, nötter, kött och baljväxter.

HALVA PRISET UNDER SOMMAREN!

Bli medlem nu
för bara 100 kr.