Tryggare mat

Vi håller just nu på med att uppdatera alla sidor om tryggare mat.

Vi på Astma- och Allergiförbundet arbetar ständigt med att personer med allergi- och överkänslighet mot livsmedel ska kunna äta mat och njuta av den samt röra sig i offentliga miljöer utan att behöva oroa sig för att må dåligt.

Vi har haft ett långt arbete med att förbättra hanteringen av- och informationen om allergimaten på restauranger, förskolor och skolor. I december 2014 kom nya en ny EU-lagstiftning som reglerar märkning av livsmedel som innehåller allergener samt information om allergener i maten på restauranger. Under 2015 har vi uppdaterat våra utbildningsmaterial mot restauranger (Hallå, en allergisk gäst!) och mot förskolor/skolor (Säker mat i förskola och skola). Dessa finns nu att beställa från vår webshop eller att ladda ner som PDF.

För de restauranger, förskolor och skolor som önskar hålla utbildningar för sin personal med detta material så går det att beställa en sådan utbildning från oss då de upptryckta materialen används vid utbildningen. Vi har flera kunniga utbildare som gärna kommer ut och utbildar relevant personal i hanteringen av allergimaten. Utbildningarna beställs genom vårt kansli. Vi har också kunniga och omtyckta föreläsare som gärna kommer ut och håller en föreläsning om allergimat, t ex på en kursdag på en kommun eller på en skola, förskola eller restaurang som vill få en bättre förståelse om hur det är att leva med matallergier.

För restauranger har vi ersatt den tidigare certifieringen med ett frivilligt egenkontrollprogram. Här kan restauranger, caféer och andra som serverar mat skriva avtal med Astma- och Allergiförbundet. De förbinder sig då att följa de krav som vi har ställt upp i det frivilliga egenkontrollprogrammet och de får använda vår logga till att skylta med att de är med i egenkontrollprogrammet  (se loggan nedan).Standard CMYK

• Publicerad:
  • Uppdaterad: