Allergisäkra äventyr

Med utbildningssatsningen Allergisäkra äventyr har vi tagit fram verktyg för att skapa allergisäkra friluftsaktiviteter. Syftet är att bryta utanförskap, minska oro och stärka livskvalitet för barn och ungdomar som har astma eller allergi.

Genom projektet Allergisäkra äventyr har Astma- och Allergiförbundet tillsammans med Friluftsfrämjandet gemensamt tagit fram ett koncept för lokal lägerverksamhet.

Förutom ett upplägg för anpassad friluftsverksamhet finns också ett utbildningsprogram för aktivitetsledare tillsammans med ett utbildningsmaterial. Programmet kan användas och spridas till föreningar, organisationer och arrangörer av läger och friluftsaktiviteter. Målet är att öka kunskapen hos både föreningar och ledare om hur man kan anpassa en friluftsverksamhet för barn och ungdomar som har astma och allergi, så att fler får tillgång till naturen och naturupplevelser.

Utbildningen

Här kan du som leder barn och unga i friluftsaktiviteter fylla på med kunskap om allergi och astma så att du kan bli mer trygg i ditt ledarskap. Här finns också en praktisk verktygslåda för allergisäkra äventyr. Utbildningen tar ungefär 35 minuter att göra på valfri skärm och är helt gratis.

Guide för dig som längtar ut

Att prova på friluftsliv är ett roligt och i grunden rätt okomplicerat sätt att komma riktigt nära naturen och uppleva det stora i ett ganska litet äventyr. Men för att det ska kännas enkelt och härligt även för dig som inte är så van har vi skapat en guide med grundläggande kunskap och tips.

Allergivänliga friluftsrecept

Att äta i naturen är en upplevelse och det är viktigt att alla kan äta det som serveras och känna sig trygga med tillagningen. Med allergivänliga friluftsrecept av Eric Tornblad hoppas vi på att fler kan få uppleva glädjen av att ha vår utomhusmiljö som middagsbord. Läs eller ladda ner recepthäftet!

Elda ute

Du glömde gasen till storm­köket hemma och behöver göra en eld istället för matlagningen skull. Men en av deltagarna är astma­tiker. Kan du ordna en eldstad en bit ifrån gruppen så ingen deltaga­re behöver sitta i röken? I den här korta filmen får du praktiska tips och råd om vad du ska tänka på när du eldar, så att alla får en härlig måltid ute!

Ett projekt tillsammans med Friluftsfrämjandet

Friluftsfrämjandet är en ideell organisation som har till ändamål att främja en aktiv fritid genom friluftsliv och därigenom verka för folkhälsa och livsglädje. Organisationen bildades 1892 och har idag cirka 89.000 medlemmar. De bedriver en omfattande friluftsverksamhet för barn och unga, bland annat Skogsmulle, I Ur och Skur och utbildningar i friluftskunskap.

Till toppen av sidan

Niklas Olin