Pälsdjur i kollektivtrafiken

Hur ser reglerna för pälsdjur i kollektivtrafiken ut i din region? Är det en fråga som din förening arbetar med? Dela gärna med dig av erfarenheter och goda exempel.

Anna-Lena Didic, förbundsstyrelseledamot och ordförande i Astma- och Allergiföreningen i Bergslagen, har tittat på reglerna kring pälsdjur i kollektivtrafiken i några län. Reglerna är ganska likartade, djuren ska färdas på golvet i den bakre delen av fordonet och så vidare, men ett par län går lite längre än så.
I Västernorrlands län är det klart uttalat att pälsdjur är förbjudna i utrymmen som är särskilt avsedda för allergiker och på två busslinjer är djur inte tillåtna alls, med undantag för ledarhund/asstistanshund.
I reglerna för Länstrafiken Jämtlands län finns formuleringen ”Vid konflikt har allergiker alltid företräde att resa. Med hänsyn till allergiker är max två hundar är max två hundar tillåtna ombord samtidigt.”
Hur ser det ut i din region? Har du några goda exempel, erfarenheter eller berättelser om hur ni arbetar med detta? Mejla anna-lena.didic@astmaoallergiforbundet.se.

Publicerad den: 4 december 2020

Uppdaterad den: 15 januari 2021