Reseberättelse från Åre

Från Åse-Maléne Jonsson, Astma- och Allergiföreningen i Gävle, kommer en reseberättelse från en gemensam skidvecka på Södergården i Åre.

Från Åse-Maléne Jonsson, Astma- och Allergiföreningen i Gävle, kommer en reseberättelse från en gemensam skidvecka på Södergården i Åre:

Jag tänkte berätta lite om årets läger på Södergården i Åre den 3-8 mars 2020.

Tillsammans med fem familjer från Region Mellannorrland reste jag och min familj iväg med fullastade bilar. Vi hade filmer, ritblock, bilbingo, vatten, frukter och något gotta som i detta fall var chips. Min familj hade bokat ett pälsdjursfritt rum och ett vanligt då ena barnet är känsligare mot djur än det andra.

Södergården är en av förmånerna du får tillgång till som medlem i Astma- och Allergiförbundet, ett vandrarhem mitt i Jämtlands län, 10 minuter från Åre by. Boendet är ”allergianpassat” och med bra inomhusmiljö. Eva Björklund, föreståndare på Södergården, fick Tillgänglighetspriset 2012 av kommunstyrelsen i Åre och vann ett stort pris för bästa vandrarhem under 2018.

Södergården är den enda anläggningen i Europa som är anpassad för dem som har svåra allergier och astma. Södergården har 21 rum varav fyra trebäddsrum och 17 dubbelrum. Två av rummen är avsatta för att vara garanterat pälsdjursepitelfria. Här finns sällskapsrum, TV-rum, lekrum, ungdomsrum, bastu och parkeringsplatser med eluttag. I priset inkluderas lakan, handdukar och doftfria duschprodukter samt även tofflor och badrock.

På Södergården gäller speciella regler:

Nötter, jordnötter, mandlar, ägg och fisk tillåts inte på Södergården. Dessa produkter får inte tas med in på Södergården varken som ren produkt eller som ingrediens i annan produkt. Alla produkter som har märkningen ”kan innehålla spår av” är tillåtna att ta in på Södergården. Pälsdjur och burfåglar får inte tas med. Hela anläggningen är rökfri. Inga parfymerade produkter får användas då man bor på Södergården.

Det är viktigt att framföra om du har något speciellt behov eller annan luftburen allergi. Då kan lägret anpassa efter dig, då anläggning är till för oss allergiker. En i vårt gäng har luftburen latexallergi så vi kollade med stövlar och annat som skulle tas in i byggnaden, så att ingen blir sjuk. Det är a och o på lägret att alla är viktiga! Andra tips vi fick av ledarna var att packa med inneskor, badkläder, termos, sittunderlag och ryggsäck. Vi bokade även städning av rummet så det var bara att packa in oss i bilen och fara hem på söndagen.

I rummet står det på en tavla hur du ska städa om du väljer att göra det själv. Det är viktigt med städningen. Tänk om en dammallergiker kommer och du inte dammat noggrant. Det finns både frys, kyl och skafferi att använda i köket. Region Mellannorrland köpte vissa torrvaror och kryddor, så det behövde vi inte ta med. Vi hjälptes åt att fixa i köket och ledarna hade lagt upp ett schema för att hjälpas åt att sköta diskmaskinen och sopor.

Resan upp tog sju timmar inklusive stopp, då vi hade matsäck till barnen på grund av allergier. När vi kommer fram möttes vi av ledarna och fick packa upp och äta middag. Därefter träffades alla deltagare i köket för en kortare genomgång om anläggningen och om vi hade några funderingar till ledarna. Vi fick även presentera oss själva.

Vi fick information av Eva Björklund samt en föreläsning av Anette Torvidsson Eriksson. Hon berättade om vad som är nytt inom vården för vår patientgrupp: ”Nationell certifiering av astma-, allergi- och KOL-mottagningar” samt om patientkontakt, fast vårdkontakt och aktuellt påverkansarbete för bättre vård inom förbundet. Vi diskuterade hur vi arbetar vidare i vår region med vårdfrågorna som förening.

När vi fick information och föreläsningen så hade barnen pyssel i köket uppe. Det uppskattades mycket av barnen och att de hade något konstverk att ta hem.

Under onsdagen hade vi i familjen hyrt skidor från Hyrskidan.com. Då det var första gången för oss ägde vi inga egna skidor. Det var smidigt och uthämtningen var bara 200 meter från Södergården. Regionen Mellannorrland bjöd på lunch onsdag, torsdag och fredag. På onsdagen åkte vi på Rödkullen. Det var enkelt att hitta och när vi kom fram fanns det både restaurang, värmestuga och toaletter, och även där en uthyrare av skidor.

Man parkerar precis vid Rödkullen, och intill är barnbacken. De äldre kan åka och ta sig överallt på berget med liftkorten. Vi hade fått mängdrabatt på liftkorten och barnens var gratis då Regionen Mellannorrland bjöd på dem.

När vi kom tillbaka till Södergården och ätit egen middag. Då samlades vi utanför för femkamp, då företaget Explore Åre hade tagit fram tävlingar. Vi var fyra grupper och till slut vann alla barn varsin snow rocket.

När vi har kommit tillbaka till södergården och ätit middag, så hade barnen en filmkväll i köket uppe med chips och popcorn.

Fredagen åkte vi skidor på Rödkullen igen. Lunchen gemensamt som Regionen Mellannorrland stod för.

På fredagskvällen var det många som gick ut och åt eller bara tog Åre stan med storm. Vi tog och myste själva i hela huset och när vi satt och åt middag, gick det tre renar utanför fönstret.

Lördagen blev det ett gemensamt bad på Holiday Club inklusive bastuvärld. Region Mellannorrland bjöd även på denna upplevelse. Det var annorlunda omklädningsrum, du fick välja om du vill byta om män eller kvinnor för sig. Du kunde även välja att byta om i en mixmiljö alltså tillsammans, men duschmiljön var kvinnor och män för sig.

När du kände att du var klar på badhuset kunde du hitta på något annat som att besöka som några exempel Tännforsen, Rista Fallet, Åre choklad, Åre karameller som besöksmål. När klockan slog 16:00 så möttes vi vid Ica för gemensam handling till en gemensam middag.

På söndagen reste vi när vi kände att vi var klara.

Jag hoppas att med denna berättelse så kanske det blir fler som vågar åka. Mycket förmånligt och inga allergier är jobbiga.

Hej då och hoppas du följer med nästa år. Tack för att du läste och hör av dig om du undrar om något!

Med vänliga hälsningar från Åse-Maléne Jonsson från Astma- och Allergiföreningen i Gävle

Publicerad den: 31 mars 2020

Uppdaterad den: 15 januari 2021