Oljebad

Kan oljebad stoppa barns allergi?

Finns det någon enkel åtgärd som i tidig ålder kan hindra barn från att utveckla astma och allergier? Det vill Björn Nordlund och hans forskarkollegor ta reda på genom att följa nästan 2 400 barn från förlossningen och framåt.

Kombinerat pälsdjursvaccin

Kombinerat vaccin mot pälsdjur inom räckhåll

Nära 1,5 miljoner människor i Sverige lider av pälsdjursallergi. I ett forskningsprojekt från 2014 har Guro Gafvelin och hennes kollegor tagit fram ett nytt pälsdjursvaccin.

Tove Hedenrud

Vi är glömska och litar inte på läkaren

– Det är mycket fokus på att ta fram nya, bra mediciner. Men det spelar ju ingen roll hur raffinerade de är om personerna de riktar sig till använder dem på fel sätt, eller kanske inte ens hämtar ut läkemedlen, säger Tove Hedenrud.

inomhusmiljö

Byggmaterial kan göra människor sjuka

Vanlig inomhusmiljö kan innehålla 500 organiska ämnen från byggprodukter. Men trots att en del av dem kan påverka människors hälsa allvarligt saknas ofta information om byggprodukters innehåll. Nu behövs regler som skyddar människors hälsa.

October 20, 2017

ballonger

Forskningsrön firas

Den 6 oktober deltar Astma- och Allergiförbundet i det internationella 50-årsfirandet av ett viktigt forskningsrön. Upptäckten av allergiantikroppen, IgE, uppmärksammas under en heldag på Karolinska Institutet.

October 2, 2017

pollen

Framsteg i behandling av pollenallergi

Nu prövas ett nytt sätt att vaccinera mot gräs- och björkpollenallergi genom att injicera allergenet direkt i en lymfkörtel. Hypotesen är att det är effektivare att tillföra allergenet där immunförsvaret utvecklas och tolerans uppstår.

May 2, 2017

Unik metod mäter hälsan i luftvägarna

Anna-Carin Olin studerar proteiner och fetter som kan hjälpa forskarna att kartlägga våra luftvägssjukdomar. Genom att andas in och ut på ett speciellt sätt i ett munstycke kopplat till mätinstrumentet PExA, efter att ha andats partikelfri luft några

March 2, 2017

Hur skyddar vi bäst barnet från allergi?

Kan exponeringar av olika allergen under graviditeten och den första tiden i livet minska risken för allergi? Det hoppas Gunnar Lilja få svar på i en uppföljande studie av de barn som föddes 1983-84 och vars mammor ingick i den ursprungliga studien.

January 2, 2017

Bild på Marie-Louise-Stjerna

Svenska och skotska allergiföräldrar jämförs

Hur ser föräldrar till matallergiska barn i Sverige och Skottland på barnets förmåga att själva hantera sin allergi? Detta undersöker Marie-Louise Stjerna med bidrag från Forskningsfonden.

October 5, 2015

Vården måste ta bättre hand om barn med astma

Dåligt skött astma är vanligt bland skolbarn, och barn med svår astma har mycket sämre livskvalitet än de med lindrig astma. Resultaten har tagits fram av forskare vid Karolinska Institutet.

April 2, 2015

Stng

SPECIALERBJUDANDE!

Gå med som medlem nu och betala
endast 250 kr för resten av 2018 och hela 2019.
Hjälp oss göra skillnad, bli medlem i dag.