Hälsans konsumentinformation
Med projektet Hälsans konsumentinformation vill Astma- och Allergiförbundet erbjuda konsumenter vägledning i sina val av produkter och tjänster. Hälsans konsumentinformation har som mål att bli en konsumentupplysningstjänst med brett hälsoperspektiv som ska bidra till hållbar konsumtion och produktion.
Intresset för produkter och tjänsters hälso- och miljöpåverkan växer, samtidigt som allt fler blir överkänsliga eller har någon form av allergi. Tio procent av Sveriges befolkning har astma, 20 procent har kontaktallergi och hela 45 procent upplever sig ha någon form av allergi eller överkänslighet. För personer med allergier är information om innehåll och miljöer livsviktigt och det saknas idag en lättillgänglig och oberoende vägledning som underlättar i vardagen för att undvika akut sjukdom eller långvarig ohälsa.
Projektets mål
Målet med projektet Hälsans konsumentinformation är att skapa en konsumentupplysningstjänst riktad till människor som vill värna om sin hälsa och skydda sig mot allergiska reaktioner. Det finns redan idag en rad olika produkter som är rekommenderade av Astma- och Allergiförbundet, och ambitionen är att bygga vidare på den verksamheten och komplettera med fler produktområden och tjänster.
Huvudmålgrupp
Huvudmålgruppen för projektet är barnfamiljer där föräldrar och/eller barn har allergier eller överkänslighet och unga vuxna med allergier eller överkänslighet. Behoven från målgruppen kommer att fångas upp i en marknadsundersökning i början av projektet för att få med viktiga och prioriterade intresseområden. Vi kommer även bygga upp en konsumentpanel som är med och bidrar med önskemål kring innehåll och funktioner i tjänsten.
Referensgrupp
Till projektet kommer vi knyta en referensgrupp med aktörer som representerar de olika områden som konsumentupplysningstjänsten kommer omfatta. Referensgruppen kommer ha en viktig rådgivande funktion i att prioritera och ge sin syn på vad som är genomförbart. Uppdateringar om vilka områden, produkter och tjänster projektet ska omfatta sker löpande.
Vill du vara en del av referensgruppen eller stämmer du in på huvudmålgruppen och vill vara med i vår konsumentpanel? Ta kontakt med vår projektledare Marie Eriksson via e-post.
Hälsans konsumentinformation är ett treårigt projekt som startas hösten 2018 och som genomförs med stöd av Svenska PostkodLotteriet.