Vanliga frågor om bra växtval

Här är de vanligaste frågorna om bra växtval.

Jag har frågor om en växt som inte finns med på de listor över bra växtval och allergi som finns på er webbplats – vart vänder jag mig för att få svar?

I uppslagsboken Farliga och ofarliga växter från A-Ö, Strandhede (Informationsförlaget 2002) finns information om allergi och giftighet hos växter. Boken är slutsåld hos förlaget men kan finnas på bibliotek. Det går också att kontakta expertis på botaniska institutioner till universitet (exempelvis i Göteborg) för att ställa frågor till en expert.

Vilka julblommor kan jag välja om jag har allergi och annan överkänslighet?

Byt ut allergiframkallande julblommor som hyacint, tazett och julstjärna mot doftfria blommor med julkänsla. Exempel på sådana blommor är novemberkaktus, brudorkidé, azalea, rosenkalla, höstglöd, tuvvaktelbär, juvelblomma, ardisia, mistel, flamingoblomma, begonia eller papegojstjärt.

Pollenallergi mot amaryllis är sällsynt, men man kan få eksem vid upprepad kontakt med växtsaften. Om du är orolig för pollen kan du ta bort ståndarna på amaryllis.

Fungerar det att använda Kungsgran som julgran för personer med allergi och annan överkänslighet?

Även om Kungsgran sägs lukta mindre än andra granar så är det säkraste ur allergisynpunkt att välja plastgran eftersom alla granar avger terpener som är irriterande.

Omkring 8 procent av personer med astma och allergisk snuva uppger att de får svåra eller måttliga besvär av doften från granris och julgranar inomhus och speciellt om julgranen börjar utveckla nya friska skott.

HOPPAS ATT DU FICK SVAR PÅ DINA FRÅGOR

Vi är en medlemsorganisation som jobbar för ett friskare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.

Gör skillnad du också! Betala endast 100 kr för hela 2018.

Var med och gör skillnad du också!

HALVA PRISET UNDER SOMMAREN!
Bli medlem nu för bara 100 kr.