Kommunikatör/skribent till Astma- och Allergiförbundet

Är du en vass kommunikatör/skribent med ett intresse för samhällsfrågor och politik? Har du erfarenhet av medierelationer och kommunikation? Eller har du kanske arbetat som journalist på en nyhetsredaktion och vill arbeta i en framåtlutad patientorganisation som har som mål att bli en av Sveriges vassaste påverkansaktörer?

Vi söker dig som vill vara med och utveckla Astma- och Allergiförbundets kommunikation och bidra till att sprida projektet Bra mat för allas insikter och budskap i våra olika kommunikationskanaler, öka beslutsfattares kunskap och bidra med konkreta lösningar. 1 av 5 personer lever idag med matallergi, allt fler drabbas, många lider i onödan och samhällskostnaderna ökar. Det finns stora möjligheter att förbättra situationen för personer med allergi genom en mer tillgänglig och jämlik vård, en kunskapshöjning om matallergier och genom mer forskning och innovation.

Projektet Bra mat för alla drivs i samarbete mellan Karolinska Institutet, Livsmedelsföretagen och Astma- och Allergiförbundet och är placerat på Astma- och Allergiförbundets förbundskansli på Södermalm i Stockholm.

Astma- och Allergiförbundet är mitt i en spännande organisationsutveckling med målet att genom ett vassare kommunikations- och påverkansarbete få mer genomslag för allergifrågorna i debatten, att synas på fler politiska arenor och få gehör för våra medlemmars behov.

Arbetsuppgifter

Som kommunikatör i projektet ”Bra mat för alla” arbetar du i ett projektteam vars huvudmål är att få till ett nationellt kunskapscentrum för matallergi och matöverkänslighet. I din roll deltar du i såväl det strategiska som det operativa arbetet med förbundets kommunikation och du ingår i förbundets kommunikationsavdelning. Dina huvudarbetsuppgifter är att delta i planering och genomförande av olika kommunikationsaktiviteter kopplat till matallergifrågan, ta fram underlag och producera texter och grafiskt innehåll till våra olika kommunikationskanaler. I arbetsuppgifterna ingår även kontakt med externa kommunikationsbyråer samt att bistå förbundets pressekreterare i mediakontakter.

Vem är du?

• Du har relevant eftergymnasial utbildning inom exempelvis journalistik eller kommunikation
  • Minst 1 års erfarenhet som journalist, skribent eller kommunikatör och/eller arbete med medierelationer och public relations
  • Du är en dokumenterat skicklig skribent som snabbt kan skriva såväl debattartiklar och pressmeddelanden, som informations- och faktatexter för olika kanaler
  • Du har en bra nyhetsnäsa och du vet hur man får ut ett budskap i såväl traditionella som sociala medier

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete eller engagemang i en ideell eller politiskt styrd organisation.

Du har en förmåga att driva ditt eget arbete samt ta ansvar och initiativ. Då rollen innebär breda kontaktytor såväl internt som externt är du bra på att skapa och upprätthålla relationer. För att trivas i rollen har du lätt för att anpassa dig efter rådande situation och hjälper till där det behövs.

Vad erbjuder vi?

Ett utvecklande och roligt arbete på en kreativ arbetsplats där du får stora möjligheter till att ta egna initiativ.

Om organisationen

Astma- och Allergiförbundet har 17 000 medlemmar runt om i landet. Vi arbetar för att möjliggöra ett friskare och tryggare liv för personer som lever med astma, allergi eller annan överkänslighet genom att sprida information, bedriva opinionsbildning och stödja forskning. Vi är ca 20 anställda på förbundskansliet på Södermalm i Stockholm. På grund av rådande pandemi arbetar vi hemifrån men kommer huvudsakligen att arbeta från vårt kontor när rekommendationerna ser annorlunda ut.

Övrig information

Tjänsten är en projektanställning under sex månader på hel- eller deltid – omfattning kan diskuteras.

Vi genomför intervjuer löpande så sök redan idag. Sista ansökningsdag är 19 september.

Frågor om tjänsten kan ställas till Sofia Knaz, projektledare för Bra mat för alla, sofia.knaz@astmaoallergiforbundet.se eller Helena Färnsten, Kommunikations- och marknadschef, helena.farnsten@astmaoallergiforbundet.se.

Ansökan skickas till jobb@astmaoallergiforbundet.se.

Till toppen av sidan