Allergiscenen i Pelle Kanin inte bortklippt trots allt

2018-03-05 ·

Den 21 februari hade barnfilmen Pelle Kanin premiär i Sverige. Redan innan den svenska premiären mötte filmen stor kritik i USA då man ansåg att filmen innehöll mobbning mot matallergiker. Sony meddelade att de kränkande delarna skulle klippas bort.

Trots tidigare löfte den 13 februari om att scenen skulle klippas bort ur filmen är scenen, där Pelle Kanin utsätter en person för en kraftig allergisk chock, fortfarande kvar när filmen nu visas på biografer runt om i Sverige.

Förbundsordförande Maritha Sedvallson tycker det är ledsamt att produktionsbolaget Sony valt att visa klippet och inte gjort det de utlovat.

– Skulle ett mediebolag på samma sätt kunna tänka sig att skämta om andra funktionsnedsättningar som exempelvis diabetes, epilepsi eller hjärtsjukdom, eller är det just allergisjukdom det är ok att utmana på detta sätt?

– Det kan liknas vid att uppmana och inspirera till kränkningar. Det händer då och då att barn och unga utsätts för förnedrande behandling eller till och med mobbing på grund av sin allergisjukdom. Exempelvis spraya parfym i en keps och medvetet bjuda på något en inte tål. Mediala inspel som detta gör att såna handlingar riskerar att öka i omfattning, avslutar Maritha.

Läs mer om det tidigare löftet här.

Tom biograf

SPECIALERBJUDANDE!

Gå med som medlem nu och betala
endast 250 kr för resten av 2018 och hela 2019.