Äntligen rökfritt utanför krogen. Ett stort steg för folkhälsan

I samband med att den nya tobakslagen träder i kraft idag den 1 juli, om rökfritt på vissa allmänna platser, skriver vi i Aftonbladet debatt om att det krävs mer information om tillämpningen. Astma- och Allergiförbundet välkomnar den nya lagen som kommer att göra skillnad för alla som lider av passiv rökning.

Dock är lagen otydlig om både var och när rökförbudet gäller och därför bör myndigheter, organisationer, branschorganisationer och livsmedelshandlare ges möjlighet att nå ut med vägledning till sina målgrupper genom ökade informationsinsatser.

– Lagen är ett stort steg framåt för allas tillgängliga utemiljö. Den nya lagen kommer att förbättra för personer som lever med astma och som upplever besvär i rökiga miljöer, men den kommer även att öppna för nya målgrupper att besöka platser som blir rökfria. Nu behövs dock ökade informationsinsatser för hur lagen ska tillämpas, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet.

Personer med astma upplever besvär i rökiga miljöer oftare än andra där nära hälften rapporterar luftvägsbesvär i rökiga miljöer. Rökförbudet innebär att de som tidigare inte kunnat vistas på offentliga platser utomhus nu kommer kunna delta på platser på samma villkor som alla andra. Förbudet kommer även ge en bättre arbetsmiljö för personalen på uteserveringarna.

Läs vår debatt i Aftonbladet här.

Läs hela vårt pressmeddelande här.

Publicerad den: 1 juli 2019

Uppdaterad den: 9 januari 2021