Astma- och Allergiförbundet i topp i Kantar Sifos anseendemätning

I Kantar Sifos årliga undersökning av organisationers anseende hamnar Astma- och Allergiförbundet på andra plats av fyrtio organisationer. Anseendeindex mäter allmänhetens tilltro, intryck samt bilden av organisationens kvalitet och framgång.

I Kantar Sifos årliga undersökning av organisationers anseende hamnar Astma- och Allergiförbundet i topp, på andra plats av fyrtio medverkande organisationer. Anseendeindex mäter allmänhetens tilltro, intryck samt bilden av organisationens kvalitet och framgång. Det är första gången som Astma- och Allergiförbundet deltar i undersökningen.

– Att komma på andra plats i förtroendemätningen är såklart mycket hedrande och ett tecken på att våra frågor berör många människor, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet.

– Vi har påbörjat en resa mot att bli en alltmer synlig samhällsaktör för att visa hur livet för personer med astma och allergi kan förbättras och med detta resultat i ryggen ser vi fram emot att höja vår röst än mer.

I Kantar Sifos undersökning har 5 230 personer fått svara på frågor om bland annat organisationernas trovärdighet i media, huruvida de bidrar positivt till samhället, om de spelar en viktig roll i samhällsutvecklingen och om de är framgångsrika i frågor som är viktiga för medlemmarna.

Astma- och Allergiförbundet rankas som näst bäst av 40 organisationer i en undersökning av organisationers anseende som analysföretaget Kantar Sifo gör varje år. Illustrationer: Kantar Sifo.

Publicerad den: 29 maj 2020

Uppdaterad den: 5 januari 2021