Tårtgeneralen viftar bort funktionsnedsättning

2018-03-13 ·

Julkalendern, barnfilmen Pelle Kanin, och nu senast den aktuella biofilmen Tårtgeneralen, som hade svensk biopremiär den 7 mars. Alla viftar de bort eller förlöjligar personer med allergisjukdomar.

Filmen Tårtgeneralen innehåller en scen där filmens huvudkaraktär Hasse P. kommer in på ett fik. Det framgår att en kvinna i lokalen är doftöverkänslig. Hon kommenterar att han luktar väldigt mycket parfym och att det känns ända bort till hennes bord flera meter bort. Hasse P. svarar att det är det som är meningen. En för många såklart rolig scen men ändå en förminskande framställning av en för vissa allvarlig funktionsnedsättning.

– Det vi reagerar på är den förminskande och nedvärderande bilden av personer med astma, allergi och överkänslighet. Det är sjukdomar vi talar om och i vissa fall funktionsnedsättningar. Skulle det skojas om personer med epilepsi, diabetes eller hjärtsjukdom? Nej, knappast, säger Astma- och Allergiförbundets ordförande Maritha Sedvallson.

– Personligen tycker jag vissa av dessa situationer kan liknas vid att uppmana till kränkande behandling och mobbning. Ju fler scener av denna sort vi ser i media desto mer okej kommer det vara att ha detta beteende i skolan, på arbetet eller på festen, fortsätter Maritha.

Andra liknande scener i stora produktioner de senaste månaderna

I den senaste svenska Julkalendern som sändes på SVT framställs en av huvudrollsinnehavarna, Max, som en ”tönt” och utsätts för mobbning. Det ges även en felaktig bild av hur astma fungerar. Och i barnfilmen Pelle Kanin, som går på svenska biografer sedan 21 februari, förekommer en scen där Pelle Kanin utsätter en person för en kraftig allergisk chock. Det skildras på ett lättvindigt sätt.

Parfymflaska doftöverkänslighet

Var med och gör skillnad du också!

HALVA PRISET UNDER SOMMAREN!
Bli medlem nu för bara 100 kr.