Luft i flaskan orsakar allergi

2009-04-02 ·

Varenda burk eller flaska på hygienhyllorna i affären innehåller någon sorts parfym. De vanligaste doftämnena kallas terpener och är lättflyktiga oljor från apelsinskal, tallkåda, lavendel och ros. De är naturens eget försvarssystem. När apelsinens skal eller tallens bark skadas behöver växten något som håller invaderande mikroorganismer borta. Terpenerna, som utsätts för syre när växten skadas, omvandlas till mikrobiella ämnen. Ändamålsenligt för växten, men inte bra för människor, för det är i den formen de är som mest allergiframkallande.

Det som händer är alltså att allergitestade, godkända produkter förvandlas när de börjar användas och innehållet kommer i kontakt med syre. Nya ämnen bildas, ämnen som kan ge eksem och andra hudproblem. Detta är något som forskaren Ann-Therese Karlberg, professor i dermatokemi och hudallergi vid Göteborgs universitet, studerat.
– Vi har testat oxiderade terpener på över 8.000 personer vid olika kliniker i Europa, och de har visat sig ge hudeksem lika ofta som de tio vanligaste kontaktallergenerna, förutom nickel som är i en klass för sig. Så det är ganska allvarliga allergirisker vi talar om, säger Ann-Therese Karlberg.

Ann-Therese Karlberg är professor i dermatokemi och hudallergi vid institutionen för kemi vid Göteborgs universitet. Hon har varit en pionjär inom forskningen på oxiderade produkter och hennes forskarteam är alltjämt världsledande.

SPECIALERBJUDANDE!

Gå med som medlem nu och betala
endast 250 kr för resten av 2019 och hela 2020.