Många klädbutiker tillåter sällskapsdjur

2019-04-11 ·

Undersökningen visar att endast tre klädkedjor av 14 har en policy att inte tillåta sällskapsdjur i butikerna, nämligen Lindex, MQ och Gina Tricot. Det stora flertalet butiker har ingen policy om djur i sin butik, men följer regler för gallerior.

De klädkedjor som följer regler för gallerior är; HM, Kapp Ahl, Joy, Indiska, Cubus, JC, Brothers, Carlings, Dressman, Intersport.

Många klädkedjor hänvisar alltså till bestämmelser för galle­rior som butikerna ofta ligger i. Förbundets medlemstidning Allergia har frågat ett tiotal större köpcentrum/gal­lerior i landet om deras inställning och det är fram­för allt i Stockholm som en del gallerior är uttalat positiva till att hundägare tar med sina hundar in.

Klädkedjorna har även tillfrågats om de har tagit fram en policy om djur i butikerna och ifall de upplyser kunderna genom information eller skyltning.

Av alla 14 klädkedjor som deltagit i undersökningen är det bara två kedjor – MQ och Gina Tricot – som svarar att de har skyltar eller dekaler som upplyser om företagets hundpolicy. Undantag finns för ledar-, signal och assistanshundar. Två klädkedjor tillåter hund – Stadium och Åhléns – och en butik har inte svarat ; ZARA.

En anledning till att undersökningen utförts är att medlemmar med pälsdjursallergi berättat att hundar allt oftare verkar tillåtas i klädbutiker. Konsekvensen blir då att tillgängligheten i samhället begränsas för dem som inte tål pälsdjur.

Läs hela vårt pressmeddelande här!

Läs artikeln i Allergia här!

GÖR SKILLNAD DU OCKSÅ!

Gå med som medlem nu och betala
endast 250 kr för hela 2019.