Nötforskning kan leda till allergisäker mat

2012-05-02 ·

Nötter är den näst mest vanliga orsaken till dödsfall på grund av matallergi (den vanligaste är jordnötter). Det är vissa proteiner i nötterna som ger upphov till starka reaktioner när immunförsvaret bildar antikroppar mot dem. Nötallergi är relativt vanligt och kan orsaka mycket starka reaktioner från luftvägarna, magen, huden, och i allvarliga fall anafylaxi, så kallad allergisk chock, som i värsta fall kan ha dödlig utgång.

– Vi tittar framför allt på proteinet Ber e 1 som finns i paranöten och hur det beter sig. Om man renar proteinet från resten av paranöten så orsakar det inte allergi, men när det framrenade proteinet blandas med fetter från paranöten blir det allergent, berättar strukturbiologen Göran Larsson vid Umeå universitet.

Forskarnas arbetshypotes är att deras forskning med paranöt som modellsystem ska leda till upptäckter som är allmängiltiga för andra matallergier också.

– För att kunna utveckla nya proteiner är det viktigt att veta varför de blir allergena tillsammans med vissa beståndsdelar från livsmedel. Det är intressant för matindustrin om vi kan komma på ett sätt att blockera proteinets allergena egenskaper, då kan vi få fram allergisäkra produkter i framtiden, spår Göran Larsson

– Lyckas vi att hitta de individuella komponenterna i nöten, som kan orsaka allergier, då har vi ett stort forskningsgenombrott inom allergiforskningen om några år.

Paranötter

SPECIALERBJUDANDE!

Gå med som medlem nu och betala
endast 250 kr för resten av 2019 och hela 2020.