Ny lag om rökfritt utomhus

2018-12-12 ·

Det här har vi kämpat för i många år! Nu blir det äntligen rökfritt på uteserveringarna, säger Marie-Louise Luther, ombudsman på Astma- och Allergiförbundet.

Idag röstade Riksdagen för att ändra tobakslagen så att rökförbud införs på uteserveringar och vissa allmänna platser utomhus fr.o.m. 1 juli 2019.

-Vi är så stolta!! Rökfria offentliga utemiljöer är ett mycket viktigt steg för att nå målet om ett rökfritt Sverige 2025. Nu blir samhället en smula tillgängligare för personer med allergi eller överkänslighet. Astma- och Allergiförbundet har arbetat för beslutet under många år, tillsammans med Unga Allergiker. Det här kommer att öka livskvaliteten för miljoner människor som besväras av, eller blir sjuka av tobaksrök. Nu arbetar vi vidare för att även bostadsmiljöer ska bli rökfria, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Beslutet om en utökad tobakslag innebär att det blir rökfritt på flera offentliga platser, däribland lekplatser, uteserveringar, idrottsplatser, tågperronger busshållplatser och entréer.

Läs pressmeddelandet här!

Ny lag om rökfritt utomhus

GÖR SKILLNAD DU OCKSÅ!

Gå med som medlem nu och betala
endast 250 kr för hela 2019.