Svalan blir Asthma Allergy Nordic

Efter 50 år i tjänst som guide till allergivänliga produkter får Astma- och Allergiförbundets Svalan nytt sällskap. “Nu fasar vi in vår nordiska märkning Asthma Allergy Nordic. Vår märkning gör det lätt att välja rätt”, säger Kristina Ljungros.

“Nu fasar vi in vår nordiska märkning Asthma Allergy Nordic. Vårt mål med märkningen är att förenkla vardagen för personer med astma eller allergi. Det ska vara lätt att välja rätt”, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare på Astma- och Allergiförbundet.

Astma- och Allergiförbundet grundades 1956 och sedan 1970 har vi satt vårt märke på produkter vi rekommenderar. Det gör vi för att förenkla livet för den som lever med astma, allergi eller annan överkänslighet i sin vardag. Det ska vara lätt att välja produkter som är bra ur allergisynpunkt.

Nu har vi gått samman med Astma- och allergiförbunden i Norge och Danmark via det nya märket Asthma Allergy Nordic. Det betyder att den välkända svalan, tidigare med texten ”Rekommenderas av Astma- och Allergiförbundet”, flyttar in i centrum av den nya loggan. Många producenter har redan bytt, och under vintern kommer ännu fler.

Samarbetet påverkar marknaden för allergivänliga produkter

– Samarbetet mellan de tre förbunden ger konsumenten ett större utbud att välja mellan, även över landgränserna. Tillsammans med förbunden i Norge och Danmark stärker vi vår kraft att påverka industrierna att producera bättre produkter för dem med astma, allergi och annan överkänslighet, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare för Astma- och Allergiförbundet.

Asthma Allergy Nordics stora styrka finns i arvet. Vi har en av världens längsta erfarenheter av att jobba med astma- och allergifrågor och vi har alltid gjort det på ett icke vinstdrivande sätt. Asthma Allergy Nordic är en förlängning av våra medlemmars behov och vinsten går till att förbättra deras och andra drabbade personers liv.

Varför välja en rekommenderad produkt?
När man ser Asthma Allergy Nordics logo på en produkt kan man känna sig säker på att den inte innehåller parfymämnen, allergener eller irriterande ämnen i sådan mängd att det finns en känd risk för allergisjukdom. Produkter med vår logo är bra ur allergisynpunkt, men är självklart bra även för andra som vill undvika parfym och allergener.

Har du frågor om övergången, eller om vår märkning? Här har vi samlat de vanligaste frågorna.

Publicerad den: 5 november 2020

Uppdaterad den: 5 januari 2021