Tennislegend skänker pengar

Tennislegenden Magnus Norman överlämnade den 16 februari en check på nästan 150 000 kronor till Astma- och Allergiförbundets forskningsfond. Han har under ett och ett halvt år sprungit, cyklat, simmat och spelat tennis för barn med allergi.

Tennislegenden Magnus Norman överlämnade den 16 februari en check på nästan 150 000 kronor till Astma- och Allergiförbundets forskningsfond. Han har under ett och ett halvt år sprungit, cyklat, simmat och spelat tennis för barn med allergi.

Magnus Norman har själv levt med allergi hela sin tenniskarriär och har barn med allergier. I samband med sin 40-års dag startade han en insamling. Magnus har genomfört Iron man-lopp och arrangerat olika lopp under rubriken ”Race4kids with Allergies” där pengarna oavkortat gått till denna insamling.

– Kanske mina döttrar fick allergier från mig. Vi vet inte. Men det kan sannolikt vara så. Jag har personligen också kämpat med allergier hela mitt liv och under hela min tenniskarriär. Jag vill att barn med allergi skall ha samma möjligheter som andra barn, säger Magnus Norman.

Pengarna kommer att göra stor nytta i forskningen om allergi och Robert Hejdenberg, ordförande för Astma- och Allergiförbundets forskningsfond är mycket glad:

– Vi är oerhört tacksamma över hela den satsningen som Magnus Norman gjort. Dels att få ett så fantastiskt tillskott till fonden och dels att Magnus är en så positiv förebild för många med allergisjukdomar, säger han.

Händelsen ägde rum på KMTi (Karlstads Medicinska Träningsinstitut).

Läs pressmeddelandet här

På bilden från höger Magnus Norman (Race4kids with Allergies), Anki Hörnlund (Astma- och Allergiföreningen i Mellansverige), Robert Hejdenberg (Astma- och Allergiförbundets forskningsfond)

Publicerad den: 16 februari 2018

Uppdaterad den: 9 januari 2021