Tobaksfria veckan är igång

2018-11-19 ·

Nu pågår Tobaksfria veckan. I väntan på en ny lagstiftning om skärpt tobakslag bör kommuner och markägare gå före och införa förbud i vissa offentliga miljöer – skriver Astma- och Allergiförbundet och Unga Allergiker i en debattartikel i Altinget.

I väntan på att lagstiftningen implementeras vill vi under pågående Tobaksfria veckan (v. 47) påminna om att det behövs också lokala initiativ för reglering av tobaksrökning i vissa offentliga utemiljöer för att människor ska slippa att ofrivilligt utsättas för andras tobaksrök.

– Det finns ett tydligt samband mellan exponering för passiv rökning och risken att utveckla astma, både hos barn och vuxna. WHO beräknar att vart 20:e fall av barnastma i Sverige kan vara relaterat till föräldrarnas rökning. Personer med astma utgör en särskild riskgrupp som drabbas av direkta besvär och påverkan på lungfunktionen då de utsätts för tobaksrök, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande Astma- och Allergiförbundet.

All passiv rökning är ohälsosam och enligt Världshälsoorganisationen, WHO finns inga halter som är ofarliga. På platser där man väntar på tåg och bussar och så vidare utsätts 35 procent för andras rök minst en gång i månaden. Och ungefär var tionde vuxen svensk utsätts dagligen för andras rök.

Här kan du läsa vår debattartikel: Rätten till rökfria utemiljöer behöver regleras

Länk till vårt pressmeddelande hittar du här!

SPECIALERBJUDANDE!

Gå med som medlem nu och betala
endast 250 kr för resten av 2018 och hela 2019.