• Myt 1 – Andas genom munnen när det luktar parfym så känner du inget
    Tyvärr fungerar det inte så. Retande dofter/kemikalier kan utlösa symtom via ögonen och alla andra delar av luftvägarna, inte bara via näsan.
  • Myt 2 – Naturliga och ekologiska dofter går väl bra, det är inget tillsatt
    Att ha doftöverkänslighet innebär att du kan få luftvägssymtom eller andra symtom som en person utan doftöverkänslighet inte skulle ha. Symtomen kan triggas av naturliga dofter som blommor eller matos, såväl som av artificiella dofter som doftljus eller trycksvärta.
  • Myt 3 – Doftöverkänslighet är bara psykiskt. Vet man inte om att en doft finns i rummet så reagerar man inte
    Nej, det är inte bara psykiskt. Forskningen är fortfarande i ett tidigt stadie, men på senare år har man hittat sjukdomsmarkörer som visar att symtomen inte är inbillande, vi vet bara inte säkert varför de uppstår än.
  • Myt 4 – Det är väl bara att ta medicin så blir det bättre?
    Det är dessvärre inte så enkelt. Till skillnad från exempelvis astma uppstår det inte någon blockering av luftvägarna eller allergisk reaktion där man kan utveckla allergiantikroppar mot olika ämnen. Det finns alltså ingen medicin, utan du är helt beroende av att andra visar hänsyn och väljer oparfymerade produkter.
  • Myt 5 – Den här parfymen luktar nästan ingenting på mig, så det borde du väl inte märka av?
    Det är vanligt att man tror det, men vid doftöverkänslighet utlöses skyddande reflexer som hosta, nysningar eller tårvätska även vid mycket låga koncentrationer av ett doftande ämne
  • Tips 1 – Använd parfymfria produkter som schampo, andra hårprodukter, tvål och hudkräm.
  • Tips 2 – Kika en extra gång om din mascara, solkräm eller ditt raklödder är parfymerat – många produkter parfymeras helt i onödan.
  • Tips 3 – Tvätta dina kläder med parfymfritt tvätt- och sköljmedel och använd oparfymerade rengöringsmedel.
  • Tips 4 – Visa extra hänsyn i delade miljöer som kollektivtrafik, vårdinrättningar, skola och arbetsplatser.
  • Tips 5 – Välj doftfria växter som är bättre ur allergisynpunkt och som fungerar för de flesta på till exempel arbetsplatsen eller skolan. Släta gröna bladväxter brukar gå bra, men fråga de personer som har besvär.

Information om doftöverkänslighet

På vår informationssida om allergier kan du läsa mer om doftöverkänslighet.

Om doftöverkänslighet

Faktafolder om doftöverkänslighet

Lär dig mer om doft- och kemikalieöverkänslighet i förbundets temafolder om ämnet.

Ladda ner foldern om doftöverkänslighet här

Sensorisk hyperreaktivitet

Kunskapssammanställning av doftöverkänslighet, också kallat sensorisk hyperreaktivitet (SHR).
Ladda ner material om SHR här

SPECIALERBJUDANDE!

Gå med som medlem nu och betala
endast 250 kr för resten av 2019 och hela 2020.