Medlemsvärvning
Föreningar som har ett bra grundkoncept för medlemsvärvning och god medlemsvård drar automatiskt till sig fler medlemmar. En förening som är aktiv och attraktiv har mycket gratis i sin medlemsvärvning. Mottot "Vi finns, vi syns och vi hörs" kan vara det enklaste sätet att rekrytera nya medlemmar.
Att gå med i en förening är för varje medborgare ett fritt val. Hur många som ansluter sig beror bland annat på medlemskapets värde. Det är därför viktigt att vid medlemsvärvning tydliggöra föreningens uppgift och möjlighet för den enskilde.
Varför vill vi ha nya medlemmar?
De flesta ideella föreningarna är beroende av sina medlemmar. Flera medlemmar ger större inkomster i form av medlemsavgifter. Det finns också andra orsaker som till exempel att många medlemmar ger en stark röst i samhällsdebatten och gör att fler människor hör talas om föreningen. En stor förening kan bedriva en slagkraftig verksamhet men också av samma anledning vara ett stöd till många med allergisjukdom som har ett behov av gemenskap.
Aktiv medlemsvärvning lönar sig alltid
Det enklaste sättet att få en ny medlem är att fråga en person om denne
vill bli medlem, men man kan även:
- Fundera ut en speciell målgrupp som man vill få med och bjuda in den
- Ordna en tillställning till vilken medlemmarna kan bjuda in sina vänner
- Be medlemmarna kontakta sina vänner och be dem bli medlemmar
Vad ska man säga när man värvar?
Man kommer långt med raka enkla budskap, inge förtroende och berätta om att föreningen behöver personen i fråga. Olika personer kan vara intresserade av olika anledningar. Det är därför viktigt att kunna presentera medlemskapet utifrån olika typer. Aktivt medlemskap – För dessa personer måste man ha klart för sig vad man kan erbjuda. Även inom aktivt medlemskap kan det vara olika saker en person intresserar sig för. Kanske vill man påverka beslutsfattare, få tillgång till medlemsförmåner eller har behov av gemenskap. Stödjande medlem – Dessa personer tycker att ni gör ett bra jobb och vill oftast endast betala medlemsavgift men har sen inte så stort behov av en massa information.
Varför ska man ha en medlems-värvningsplan?
Med en medlems-värvningsplan ser man medlemsvärvningen som en naturlig del i allt som föreningen gör. För att medlemsvärvningen skall lyckas lönar det sig att göra en medlems-värvningsplan och att välja ut målgrupperna. Man kan fundera på vem som skulle kunna vara intresserad av föreningens verksamhet, vilken åldersgrupp eller vilka personer i en viss livssituation. Öppenhet och fantasi är trumfkort i medlemsvärvningen.
Läs gärna denna korta lathund om vad en medlems-värvningsplan kan innehålla.
Konkret medlemsvärvning
Man kan värva nya medlemmar på olika sätt. Vid all typ av värvning är det ofta fördelaktigt att vara påläst om vilka frågor ni jobbar med, vad det kostar att bli medlem, hur många medlemmar föreningen och förbundet har, vilka aktiviteter ni brukar ordna osv. Det ger ett proffsigt intryck och känns ofta skönt för sig själv att kunna svara på enkla frågor om föreningen och förbundet.
Här följer några konkreta tips hur man kan arbeta med medlemsvärvning.
Anordna en föreningsaktivitet
För att värva nya medlemmar kan en förening anordna och bjuda in till en föreningsaktivitet som kräver medlemskap för att få delta. Tex en heldag på ett nöjesfält till ett förmånligt pris, en intressant föreläsning för målgruppen eller dagsvandring med svampplockning och korvgrillning i skogen. Här kan du få tips på vad andra föreningar har ordnat för aktiviteter. Via denna länk kan ni också läsa mer om tips kring föreningsaktiviteter som ni kan anordna.
Ansikte-mot-ansikte
Det kan man göra genom att ordna en show-stopper på ställen där det rör sig mycket folk såsom på gatan, festivaler, mässor, järnvägsstationen eller lokala evenemang. Då har du oftast några sekunder på dig att ta kontakt och det är då lämpligt att ha något att locka med, som en tävling, gratis godis eller dricka, en spännande affisch eller något annat. Medlemsvärvning – ansikte mot ansikte om vad man bör tänka på. I förbundets webbshop finns en del reklam- och informationsmaterial som kan vara bra att ha.
Via marknadsföring
Reklam och marknadsföring kan man göra med affischer, annonser, social medier, hemsida, dela ut gratissaker i samband med direktvärvningen till exempel pennor. Många lokaltidning tar ofta in småannonser utan kostnad för föreningar och annonsen behöver inte innehålla mycket information, hellre följa konceptet ’Less is more’. Det kan räcka med föreningens logga, kontaktuppgifter och inbjudan till medlemsvärvningsaktivitet eller en kort information om vad ni jobbar med. Här finner ni förbundets grafiska manual som kan vara användbar vid framtagning av material.
Vad händer sen – Medlemsvård
När en medlem blivit rekryterad är det viktigt att personen upplever att den får ut vad hen förväntar sig. Här har vi skrivit några korta ord om vad som kan vara bra att tänka på.
Jag vill få fler tips och uppslag på medlemsvärvning!
Då kan du kontakta andra föreningar för att höra hur dom har gjort. Du hittar kontaktinformation till alla förbundets föreningar här. Du kan också kontakta förbundets organisationsombudsman, kontaktuppgifter hittar du här nedan.