Christina hoppas kunna skydda nyfödda från allergi

Christina West forskar för att göra livet bättre för barn med matallergier. Med hjälp av en studie på 10 000 svenska barn har hon och hennes forskarkollegor gjort flera spännande upptäckter om vad som händer i mammans mage eller när barnen är nyfödda.

Matallergierna ökar just nu i stora delar av världen. Varför det är så är det ingen som säkert vet, även om forskarna har olika teorier om det. Det menar Christina West, professor vid Umeå universitet som forskar om utvecklingen av astma och allergier.

– Men gemensamt ser vi en sak – att vi måste bromsa den ökningen, säger hon.

Barnen hon möter i sitt arbete som barnallergolog lever ofta med en stor rädsla för att få i sig något de inte tål, eftersom det kan leda till en akut allergisk reaktion.

– Något som ofta är en mycket, mycket svår upplevelse för ett barn och dess föräldrar. Dessutom finns en risk att ett barn med allergi mot ett viktigt baslivsmedel som mjölk utvecklar kalk- och D-vitaminbrist. På befolkningsnivå har också matallergiska barn sämre tillväxt än andra barn, säger Christina West.

Smakportioner minskar risken

Det har gjorts en hel del framsteg i forskningen om matallergier, menar hon. Till exempel vet vi i dag att det går att minska risken för att ett barn utvecklar matallergier om barnet redan de första månaderna i livet får pyttesmå smakportioner av livsmedel som jordnöt och ägg.

Nu hoppas Christina West och andra allergiforskare att ännu fler föräldrar ska ta till sig av de nya råden. Men också att forskningen ska hitta fler saker som går att göra tidigt i livet för att förhindra utvecklingen av matallergier, eller för att hjälpa små barn som redan blivit allergiska.

Särskilda bakterier verkar skydda

Med hjälp av en unik studie med cirka 10 000 svenska barn letar hon och hennes forskarkollegor efter faktorer som påverkar barns allergi redan i mammans mage eller när barnen är nyfödda. En viktig upptäckt de gjort är att specifika bakterier hos mamman verkar vara av stor betydelse.

– Barn födda med kejsarsnitt saknar de här bakterierna och vi undersöker om vi kan skydda barnen genom att påverka bakteriesammansättningen när de är nyfödda, säger Christina West.

En annan upptäckt forskarna gjort är att om mamman äter en mer varierad kost med frukt, grönt och fisk under graviditeten, minskar risken för matallergi hos barnet under de första 18 månaderna.

Ingen universallösning

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det kan finnas flera olika faktorer som kan öka eller minska risken för allergi, menar hon. Därför går det inte att forska fram en enda behandling eller ett enda råd som passar alla.

– Det finns troligtvis ingen ”one size fits all”, så jag ser framför mig en mix av olika typer av behandlingar i kampen mot barns matallergier.

Vill du stötta vårt viktiga arbete för ett friskt liv för alla med matallergi? Bli medlem!

Publicerad den: 3 september 2024

Uppdaterad den: 3 september 2024