Dyrare med läkemedel – hårt slag mot kroniskt sjuka

Högkostnadsskyddet för läkemedel försämras nästa år. Det framgår av regeringens budget. ─ För kroniskt sjuka människor som är beroende av läkemedel, blir det tufft, säger Mikaela Odemyr, ordförande för Astma- och Allergiförbundet.

En kronisk sjukdom innebär för många också en stor påverkan på den egna privatekonomin. Det handlar om kostnader, men också inkomstbortfall på grund av sjukfrånvaro och vårdbesök.

─ Försämringar i högkostnadsskyddet blir ett hårt slag för människor med exempelvis astma, allergi och eksem. Många är beroende av medicinering och det är ju inget som förändras utan gäller år ut och år in. En höjd rabattgräns i högkostnadsskyddet är helt enkelt en besk medicin för alla de här människorna, säger Mikaela Odemyr.

Idag innebär högkostnadsskyddet rabatterat pris efter att du som patient betalat 1 425 kronor för receptbelagda läkemedel. När du betalat 2 850 kronor täcker högkostnadsskyddet alla läkemedelskostnader den aktuella tolvmånadersperioden. Regeringen tittar nu på en höjning av den första rabattgränsen, men det är ännu oklart var den kommer att landa.

─ Jag ser med oro på det den här försämringen och från Astma- och Allergiförbundet kommer vi noga att följa den här frågan, säger Mikaela Odemyr.

Fotnot: Redan nu står det klart att taket i högkostnadsskyddet för läkemedel höjs från 2 850 kronor till 2 900 kronor den 1 januari 2025 beroende på att prisbasbeloppet höjs från 57 300 kronor till 58 800 kronor vid årsskiftet.

Publicerad den: 20 september 2024

Uppdaterad den: 26 oktober 2024