Föreningsbrev oktober 2024

16 oktober innebär föreningsbrev!

Det är mycket som händer i landet just nu, och vi är mitt i en spännande höst. Medlemsaviseringen närmar sig, och den beräknas landa i brevlådorna och i Kivra i slutet av oktober. Dessutom har vi både föreningskonferensen och konferensen Otåliga barn att se fram emot.

Vi är verkligen taggade på allt som hösten har att erbjuda, och vi hoppas att ni känner samma entusiasm som vi gör, nu kör vi!

Påminnelse om Föreningskonferens 23-24 november – anmälan och info – sista anmälan 18 oktober

Nu är det snart dags för föreningskonferens, och vi ser verkligen fram emot att få träffa er alla!
Helgen kommer att vara fullspäckad med givande samtal och aktiviteter. På lördag sätter vi fokus på vår gemensamma strategi, och på söndag riktar vi blicken mot förberedelserna inför kongressen, samtidigt som valberedningen får sin tid.
Det är ett begränsat antal platser, så se till att ni är på plats för att inte missa den fantastiska helgen. Mellan programpunkterna kan ni njuta av hotellets spa och bastu, och för att hålla energin uppe serverar vi både lunch och middag på lördagen samt frukost och lunch på söndagen.
Självklart har vi också en popcornmaskin och mjukglass på plats – ett måste för en föreningskonferens!

Vi ses snart, och vi ser fram emot att skapa en minnesvärd helg tillsammans!

FÖRDELNING AV PLATSER
Distrikt Syd (18)
Region Västra Götaland (12)
Region Mellansverige (20)
Region Stockholm Gotland (11)
Region Mellannorrland (12)

Länsföreningen Norrbotten (4)
Länsföreningen Västerbotten (6)
Länsföreningen Östergötlands län (4)
Länsföreningen Kalmar län (2)
Länsföreningen Jönköpings län (6)

Varje regionförening får tre platser för regionen, varje länsförening får en plats för länet. Därtill får såväl regioner som län en plats per lokalförening i respektive region/län. Det här är den första fördelningen, när vi har fått in intresseanmälningar kan vi eventuellt släppa fler platser från de regioner och län som inte använder hela sin tilldelning. Sista dag för intresseanmälan är 18 oktober.

KOSTNAD
Denna föreningskonferens kostar 2500:-/deltagare. I detta ingår resa till och från konferensen, övernattning mellan lördag och söndag, alla måltider samt tillgång till hotellets spaavdelning. Avgiften faktureras region/länsföreningar efter avslutad konferens.

ANPASSNINGAR PÅ PLATS
På plats på konferensen kommer vi kunna erbjuda anpassningar i form av helt rök- och djurfria rum samt rök- och djurfritt i lokalerna i övrigt. Det är ett hotell där även externa gäster är välkomna under helgen vilket gör att vi inte kan garantera en helt parfymfri miljö. Detsamma gäller produkter på rummen och på toaletter i lokalen där vi inte kan garantera parfymfritt. Vi kommer eventuellt att kunna komplettera med parfymfria produkter särskilt för våra gäster.

På plats i restaurangen kommer det serveras anpassad mat utifrån kostanpassningar som ni skickar in på förhand. Under vår vistelse kommer ingen fisk serveras i restaurangen och inga nötter kommer säljas i tex baren.  Obs! restaurangen är öppen även för andra sällskap vilket gör att det kommer förekomma att mjölk och ägg tillagas/värms. Det kommer även förekomma hasselnötter i en granola på frukostbuffén, den kommer att vara tydligt uppmärkt.

RESA DIT & HEM
När din intresseanmälan är godkänd kommer alla deltagare bli kontaktade av vår resebyrå för att få hjälp att boka resa. Förbundet ersätter inte resor som är bokade på egen hand, alla bokningar sköts av resebyrån.

Starten på dagen är anpassad för att så många som möjligt ska kunna resa samma dag. Om resebyrån bedömer att det inte är möjligt tar de kontakt med förbundskansliet för att efterfråga övernattning fre-lör. Dessa platser är väldigt begränsade.

Till hotell Winn tar man sig enkelt med pendeltåg från Stockholms Central. Hotellet ligger en minuts promenad från pendeltågsstationen.

Vägbeskrivning här

Till Stockholms central erbjuder resebyrån det mest miljövänliga alternativet i enlighet med förbundets resepolicy. Förbundet bekostar inga taxiresor utan bara resa med kollektivtrafik eller samåkning i egen bil.

DIGITAL MEDVERKAN
På denna konferens kan vi erbjuda digital medverkan parallellt med konferensen på lördag efter lunch. Det är inte en hybridlösning utan ett digitalt möte vid sidan av mötet på plats. Antalet platser digitalt är obegränsat, dock är minimiantalet satt till tolv medverkande. I anmälan kommer det gå att ange intresse för digital närvaro.

Obs! Den digitala konferensen omfattar inte hela konferensen utan endast lördagens diskussioner om strategin.

Karin Neuhaus
Generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet

Konferensen Otåliga Barn den 19 november

Du har väl inte missat att du och andra medlemmar går gratis på vår stora konferens? Det gäller både den som kommer till Stockholm och lyssna på plats och den som hänger med via datorn!
Det blir en eftermiddag då vår moderator Kattis Ahlström leder oss genom ett spännande eftermiddag med forskare, beslutsfattare och, såklart, barn. Du kommer träffa sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson, VM-guldmedaljören Magdalena Forsberg, forskaren Erik Melén och många fler.

Hjälp oss gärna att bjuda in så att vi blir riktigt många!

Datum och tid: tisdagen den 19 november kl 13 – 17
Plats: Hybrid (på plats i Filadelfia Convention Center i centrala Stockholm eller via länk)
Kostnad: Medlemmar i Astma- och Allergiförbundet samt anställda/förtroendevalda i offentlig/ideell verksamhet går gratis (Övriga betalar deltagaravgift på 495 kr).

Välkommen till en intressant dag för barns bästa!

RLO-möte 13/11 19-20 – länk till mötet skickas direkt från Mikaela

13 november klockan 19:00 – 20:00 är det dags för det andra RLO-mötet, den grupp där förbundsordförande Mikaela Odemyr möter en representant från regioner och län.

Kallelse med möteslänk kommer separat i mail direkt till de som är berörda.
För att delta behöver du vara ordförande eller vice ordförande i en region- eller länsförening, kontakta Mikaela Odemyr ifall du har frågor kring mötet.

Valberedningen har ordet

Inbjudan till att nominera
Astma- och Allergiförbundet samt dess Forskningsfond söker samhällsintresserade personer med kunskap om astma, allergi, eksem och annan överkänslighet till sina styrelser. Gärna personer med erfarenhet inom områden som fundraising, utveckling, forskning och förvaltning.

Vårt förbund är på en spännande förändringsresa och vi söker därför personer som lockas av strategisk förflyttning och som vill vara med och bidra till att påverka hälsa och livskvalitet samt göra vården och samhället mer tillgängligt för människor med dessa diagnoser. Meriterande är erfarenheter från hur man framgångsrikt leder och utvecklar ett nationellt förbund och/eller en stiftelse.

Vi söker även personer med kunskap inom området ekonomi och revision till uppdragen som lekmannarevisorer för förbundet och fonden. Även befintliga ledamöter och revisorer behöver nomineras igen.

Varmt välkomna att nominera till https://nominera.se/aafkongress25 senast 1 februari 2025. Vid eventuella frågor kontakta gärna valberedning@aaf.se

Strategiarbete – omvärldsrapporter

En del i strategiarbetet fram till kongressen 2025 handlar om att analysera hur omvärlden förändras. Det sker i fem omvärldsrapporter där fyra av fem rapporter finns att ladda ner. Den femte rapporten kommer att färdigställas inom kort.

Tips!
Lokalföreningen i Åsele skickar med ett tips till alla föreningar, att styrelsen tar kontakt med ABF och gör en studiecirkel med rapporterna som underlag. Då kan styrelsen både få läsa och diskutera matnyttiga rapporter och samtidigt få studiecirkelbidrag för det.

Publicerad den: 16 oktober 2024

Uppdaterad den: 22 oktober 2024