Hjärtat klappar för djurallergikerna

Hans Grönlund forskar om cancer, sjukdomen MS och covid-19. Ändå klappar hjärtat lite extra för forskningen om pälsdjursallergi, där förmodligen ingen vet lika mycket om molekylerna som skapar allergi. Målet? Ett vaccin som kan bota alla djurallergiker.

Det var bland skalbaggarna och fjärilarna ute i skogen som han som liten hittade sitt kall. Intresset för naturen ledde till biologistudier på universitet, som han varvade med dykning, resor och uppdrag som FN-soldat på Cypern.

I dag är Hans Grönlund docent i immunologi vid Karolinska institutet. Som immunolog är han inblandad i en hel del forskning om hur små biomolekyler kan designas för att påverka vårt immunsystem i bekämpningen av olika sjukdomar. Ett stort framsteg jämfört med när han började sitt första riktiga jobb på Statens bakteriologiska laboratorium, som i dag är en del av Folkhälsomyndigheten.

– Det var på biokemins forntid, kan man säga. Men också en spännande tid att vara med om, eftersom det var starten på den biomedicinska revolution som lett fram till alla de nya bioteknologiskt framställda mediciner vi i dag har mot sjukdomar som cancer, MS och astma, säger han.

Publicerad den: 18 november 2021

Uppdaterad den: 18 november 2021