En fjärdedel av svenskarna uppger att samtliga skönhetsprodukter de använder innehåller parfym men samtidigt kan åtta av tio tänka sig att byta till parfymfria produkter, visar en Novus-undersökning
Mellan den 5 och 11 november 2018 pågår Parfymfria veckan med syfte att sprida kunskap om doftöverkänslighet. I en nyligen gjord Novus-undersökning som Astma- och Allergiförbundet genomfört tillsammans med Unga Allergiker och Apotek Hjärtat i samband med Parfymfria veckan, uppger en fjärdedel av svenskarna att samtliga skönhetsprodukter de använder innehåller parfym. Samtidigt kan åtta av tio tänka sig att välja oparfymerade varianter om alternativet finns.
Syftet med Parfymfria veckan är att sprida kunskap om doftöverkänslighet och lyfta vikten av att visa hänsyn till omgivningen. Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen anger att de upplever besvär av dofter och sex procent har diagnosen sensorisk hyperreaktivitet.
Tre av fyra använder parfym varje vecka eller dagligen
Enligt Novus-undersökningen använder 75 procent av befolkningen parfym varje vecka eller dagligen. En fjärdedel säger också att samtliga av deras hår- och hudvårdsprodukter innehåller parfym. Var femte kvinna använder mellan 6-15 skönhetsprodukter varje dag. Två tredjedelar av männen använder 1-5 produkter dagligen.
Här kan du läsa vårt pressmeddelande.
Besök kampanjsidan för att få reda på mer!
Publicerad den: 5 november 2018
Uppdaterad den: 9 januari 2021