Ny upptäckt: Det händer hos personer med svår pollenallergi

Forskare har hittat ett nytt sätt att upptäcka besvärlig allergisk astma hos björkpollenallergiker. En särskild sorts immuncell ökar i blodet under pollensäsongen hos personer med svåra symtom och försämrad astma.

Varför får en del svårare pollenallergi med fler akuta allergiska reaktioner än andra? Det är något som forskare vid Uppsala universitet under många år tittat på i sin forskning om immunförsvaret hos människor med allergi.

Nu visar en ny studie att en viss sorts immunceller i blodet ökar när patienter med astma exponeras för björkpollen. Immuncellerna kan kopplas till både fler allergisymptom och till minskad astmakontroll.

”Jätteviktig upptäckt”

Immuncellen det handlar om är ett slags förstadieceller till mastcellen, en cell som kan orsaka akuta allergiska reaktioner. Mastceller är svåra att studera eftersom de bara finns i vävnader och inte i blodet. Men forskargruppen har identifierat ett förstadium till dem som alltså finns i blodet och därför går att mäta.

– Det här är en jätteviktig upptäckt för vår förståelse av allergisk astma, eftersom vi nu har en biomarkör som kan kopplas till svårighetsgraden på både allergiska symtom och astma. Längre fram hoppas vi att kunskapen ska kunna användas till att definiera vilken typ av astma du har och om du behöver mer mediciner, säger forskaren Jenny Hallgren Martinsson.

Nytta med pollenvaccin

Hon och hennes kollegor undersöker också om pollenallergiker med allergisk astma har mer nytta av pollenvaccin än andra.

Jenny Hallgren Martinssons forskning har kunnat göras med stöd från bland annat Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond.

Publicerad den: 8 september 2023

Uppdaterad den: 8 september 2023