Vanliga frågor om pälsdjursallergi

Här är de vanligaste frågorna om symtom och behandling av pälsdjursallergi.

Vilka djur kan jag ha om jag har pälsdjursallergi?

”Allergisäkra” katter, hundar, hästar eller gnagare finns inte, även om mängden allergiframkallande ämnen kan variera mellan olika djur och raser. Säkra djur ur allergisynpunkt är till exempel reptiler som sköldpaddor, ormar eller ödlor.

Här är några myter som personer med hundallergi möts av.

Hur vanligt är det med allergi mot djur?

Enligt Allergifakta 2015 uppskattas 18 procent av den vuxna befolkningen få allergibesvär av pälsdjur i form av astma, ögon- och näsbesvär samt eksem.

Med stigande ålder är det fler barn/ungdomar som reagerar på pälsdjur. Ungefär sju procent av alla barn har pälsdjursallergi och nästan hälften av alla i befolkningen har pälsdjur hemma. Vanligast är allergi mot katt eller hund. Näst efter björkpollen är katt den vanligaste orsaken till allergi med besvär från luftvägarna. Drygt var tionde svensk har allergi mot katt. De flesta med allergi mot pälsdjur får besvär redan som barn eller tonåringar.

Kan jag flytta in i en bostad där det har bott djur?

Det är svårt att ge garantier för hur bra en städning/sanering från pälsdjur blir. Resultatet av sådan städning beror bland annat på hur svår allergi du har, mängden allergiframkallande ämnen och hur noggrant du städar.

Personer som har astma utlöst av pälsdjur bör vara extra försiktiga. Risken för reaktioner ökar också om det funnits många pälsdjur. Det är förstås enklare att städa ur en tom bostad med släta ytor än en med möbler och inredning. Men det är viktigt att använda en dammsugare med bra filter och att fukttorka alla ytor noggrant.

För gott resultat bör du helst upprepa städningen två-tre gånger.

Information om allergisanering efter pälsdjur i hemmet

Hur kan du som har djur visa hänsyn?

För att minska besvär för gäster med lätt eller måttlig hundallergi vid besök hos släkt och vänner finns här några råd:

• Låt hunden vara i ett annat rum än där gäster med hundallergi ska vistas.
  • Städa huset noga innan besöket med dammsugare som har finfilter, särskilt stoppade möbler och mattor. Svårstädade mattor kan också rullas ihop och tas bort under besöket.
  • Korsvädra gärna under dammsugningen, fuktmoppa golven efteråt och torka släta ytor med fuktig trasa. Tvätta om möjligt textilier i 60 graders vattentvätt.
  • Lägg gärna en filt på stoppade möbler som hunden kan ligga på och som lätt kan tas bort när ni får besök.
  • Den som har hundallergi bör ta allergimedicin innan besök hos släkt och vänner med hund (detta är dock inte alltid tillräckligt för personer med svårare allergi).

För personer med svår hundallergi och astma som utlöses på grund av hund kan det vara besvärligt att besöka släkt och vänner med djur. Besökare som har djur hemma kan behöva byta till rena kläder och tvätta håret innan de kommer hem till personer med svår hundallergi.

HOPPAS ATT DU FICK SVAR PÅ DINA FRÅGOR

Vi är en medlemsorganisation som jobbar för ett friskare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.

Gör skillnad du också! Betala endast 250 kr för resten av 2017 och hela 2018.

Specialerbjudande!

Gå med som medlem nu och betala endast
250 kr för resten av 2017 och hela 2018.