Dyrare med astmamediciner nästa år

Nästa år blir det dyrare för dig som behöver astmamediciner. Då höjs nämligen den nedre gränsen i högkostnadsskyddet för läkemedel.
– Det är ett hårt slag mot alla som är beroende av mediciner året om, säger Mikaela Odemyr, ordförande för Astma- och Allergiförbundet.

Tillhör du den tiondel i Sverige som lever med astma? Då vet du också att det kostar en del att hämta ut astmainhalatorer. Har du även allergier och behöver använda antihistaminer, nässprej och ögondroppar regelbundet ökar kostnaderna rejält. Samma sak för dig som har eksem och behöver mjukgörande krämer varje dag.

Nu flaggar regeringen för att det blir ännu dyrare att hämta ut mediciner. Anledningen är förändringar i högkostnadsskyddet som regeringen tar upp i sin budget för nästa år.

Höjer nedre gränsen till 2 000 kronor

Högkostnadsskyddet gör att du under en tolvmånadersperiod aldrig behöver betala mer än upp till ett visst tak för de receptbelagda läkemedel som ingår i skyddet. Kostnaderna minskar stegvis så att du betalar ett rabatterat pris när du kommit upp till 1 425 kronor. När du betalat 2 850 kronor täcker högkostnadsskyddet hela kostnaden perioden ut.

Enligt uppgift tittar regeringen på en höjning av den nedre rabattgränsen så att den hamnar runt 2 000 kronor. Det innebär att du som patient får betala en större del av kostnaden för dina läkemedel. Den höjningen görs den 1 juli nästa år.

Drabbar personer med kroniska sjukdomar

– Försämringar i högkostnadsskyddet blir ett hårt slag för människor med till exempel astma, allergi och eksem. Många är beroende av daglig medicinering och eftersom det handlar om kroniska sjukdomar gäller detta år ut och år in, säger Astma- och Allergiförbundets ordförande Mikaela Odemyr.

Vid årsskiftet höjs dessutom den övre gränsen i högkostnadsskyddet med 50 kronor. Men det är en årlig höjning som görs till följd av inflationen.

Publicerad den: 19 september 2024

Uppdaterad den: 19 september 2024