Klart med astma-app till vuxna med okontrollerad astma

Har du precis diagnostiserats med astma eller lever du med okontrollerad astma? Nu kan även du som är vuxen få en digital astmamätare utskriven. Det är ett verktyg som hittills bara ingått i högkostnadsskyddet för barn.

I dag kan läkare skriva ut den digitala astma- och lungfunktionsmätaren Asthmatuner till barn med okontrollerad astma. Men från och med den 3 oktober kan även vuxna med nydiagnostiserad eller okontrollerad astma få mätaren utskriven. Det har tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) beslutat, bland annat eftersom företaget bakom Asthmatuner visat att mätaren leder till färre vårdbesök.

Det innebär att astmamätaren kommer att ingå i högkostnadsskyddet för de vuxna som behöver.

– Det är oerhört många i dag som lever med okontrollerad astma, mer än en tredjedel av alla astmatiker. Samtidigt vet vi att okontrollerad astma går att behandla – och att de flesta skulle kunna bli helt besvärsfria. Vi hoppas att den här mätaren blir en viktig del i det arbetet och att vården tar vara på möjligheten att följa upp hur patienternas behandlingar fungerar, säger Karin Neuhaus, generalsekreterare för Astma- och Allergiförbundet.

Så funkar den digitala astmamätaren

• Asthmatuner består av en mätare, en så kallad spirometer, som du blåser i för att testa din lungfunktion.
  • Informationen förs sedan över till en app. Den ger instruktioner om hur du ska justera din medicin för att må så bra som möjligt och för att undvika att astman försämras, till exempel hur många puffar du behöver ta under dagen.
  • Dessutom kan appen kopplas digitalt till den mottagning du går till. På så sätt kan du få behandling av läkare eller astmasjuksköterska på distans.

Publicerad den: 1 oktober 2024

Uppdaterad den: 1 oktober 2024