Så kan du hjälpa till att öka kunskapen om barns allergier

Den här veckan är det skolstart för många. För barn med allergier innebär det ofta nya kompisar, nya miljöer och nya situationer att ha koll på. Astma- och Allergiförbundets nya tjänst Allergiakademin gör det enkelt för dig som förälder att dela kunskap och tips som underlättar vardagen för ditt barn.

Visste du att ungefär ett av tio barn i Sverige har någon form av allergi? Vare sig det gäller matallergi eller luftburen allergi påverkar det ofta hela familjens livskvalitet, eftersom det kräver extra planering och uppsikt i vardagen.

Det gäller inte minst i skolstartstider. I skolan och förskolan ska det finnas kunskaper och rutiner som gör att barn med allergi kan känna sig trygga. Men det finns många andra situationer där det behövs mer kunskap om vad det innebär att ha en allergi – eller tips som gör vardagen enklare. Efter plugget hemma hos kompisen, på fotbollsträningen eller på helgens scoutövernattning.

Vill du på ett enkelt sätt se till så att fler får information om vad det innebär att ha en allergi? Kolla in Allergiakademin! Här finns snabba minikurser och praktiska tips att dela med alla som träffar eller arbetar med ditt barn.

På Allergiakademin hittar du även en blankett att skriva ut och ge till fritids, kompisens föräldrar eller till farmor och farfar, där du kan fylla i viktig information om ditt barns allergi. Dessutom finns en guide att ladda ner med förslag på hur miljön och undervisningen i skolan och förskolan kan anpassas.

Tillsammans kan vi öka kunskapen om barns allergier – och tryggheten för alla barn!

Publicerad den: 18 augusti 2021

Uppdaterad den: 16 augusti 2023