Allt fler fastighetsägare inför rökfritt

En ny undersökning som Astma- och Allergiförbundet gjort i allmännyttan inför Tobaksfria veckan (18–24 november) visar att allt fler fastighetsägare inför rökfritt i vissa eller många av sina hus. Några fastighetsägare har även tagit beslut om att införa rökfritt i all nyproduktion.

Den nya kartläggningen som gjorts i samverkan med Sveriges Allmännytta visar på en ökning av antalet fastighetsägare som har rökfria hus jämfört med 2017 då en motsvarande undersökning gjordes. Då hade 24 fastighetsägare rökfria flerbostadshus i sitt bestånd och 56 hus var rökfria. Nu svarade 30 fastighetsägare att de tillsammans har 149 rökfria hus. Det innebär att sedan 2017 har antalet rökfria hus nästan tredubblats.

Läs pressmeddelandet här.

Se kartläggningen av fastighetsägare med rökfria hus 2019 här.

Publicerad den: 18 november 2019

Uppdaterad den: 9 januari 2021