Astma- och Allergiförbundet inleder samarbete med ventilationsföretaget airteam

Nu inleder Astma- och Allergiförbundet och airteam, ett företag som arbetar med klimat- och ventilationslösningar, ett samarbete. Syftet är att utbyta kunskaper och erfarenheter samt bedriva opinionsbildning för bättre luft och ett allergiprogram med likvärdiga, nationella riktlinjer. I detta avseende ligger flera andra länder långt före Sverige, till exempel Finland och Danmark.

I Sverige finns drygt tre miljoner människor med astma, allergi eller annan överkänslighet. Många människor, både barn och vuxna, befinner sig dagligen i utrymmen med undermålig ventilation. Det går inte bara ut över individers hälsa och välmående – utan påverkar även hur man presterar i vardagen. Dålig ventilation påverkar vår kognitiva förmåga negativt. Detta gäller inte minst i skolan, Sveriges största arbetsplats när det gäller antalet elever och personal.

Tillsammans ska Astma- och Allergiförbundet och Airteam jobba till förmån för alla människor som dagligen brottas med dessa problem.

–  Vi ser fram emot samarbetet med airteam. Vi har båda frågan om ren luft på vår agenda, även om vi till vardags arbetar inom olika fält. Och det är just det som är annorlunda och spännande. Personer med astma och allergier är extra känsliga för luftföroreningar, och detta leder varje år till många akuta astmarelaterade besök på sjukhus. Stödet från airteam är välkommet i vårt arbete med att driva frågorna kring bättre luft i till exempel skolor och på arbetsplatser, säger Helena Färnsten, kommunikations- och marknadschef på Astma- och Allergiförbundet.

–  Vi har många beröringspunkter, utifrån olika perspektiv. Astma- och Allergiförbundet har som patientorganisation både stor kunskap kring hur det är att leva med astma och allergi, och djup kompetens baserad på forskning och vetenskap, medan airteamkoncernen med dotterbolag jobbar och löser konkreta problem dagligen i olika ventilationsprojekt. Jag ser samarbetet som en ”perfect match” och det ska bli riktigt kul att jobba tillsammans, säger Mikael Grawe, marknads- och kommunikationschef på airteam Sweden.

Här hittar du airteam Swedens pressmeddelande.

Publicerad den: 20 april 2021

Uppdaterad den: 20 april 2021