Astma- och Allergiförbundet kräver att skolor och förskolor ska vara nötfria

Astma- och allergiförbundets har krav på nötfria skolor och förskolor. Det har vi för att barn och föräldrar ska kunna vara trygga med att barnen inte av misstag får i sig nötter eller jordnötter.

Nyligen kritiserade krönikören Anna Björklund i Aftonbladet vårt krav på nötfria skolor och förskolor, eftersom hon menar att det spär på oro för nötter.

Vi anser att hon har fel.

Kan få i sig av misstag

– Skälet till att skolor bör vara nötfria är inte att nötallergi är luftburen, utan att barn av misstag kan få i sig nötter om de finns i skolmiljön, säger Karin Neuhaus, generalsekreterare för Astma- och Allergiförbundet.

Det är lätt att barn spiller nötter eller bjuder varandra. De kan också ha spår av nötter på händerna, som då sprids i skolmiljön. Det kallas för kontamination.

– För ett barn med svår nötallergi kan det räcka med att ta på samma dörrhandtag som någon som ätit nötter för att bli sjuk, säger Karin Neuhaus.

Ökar trygghet

Allergi mot nötter och jordnötter är bland de vanligaste allergierna bland barn. De kan ge svåra reaktioner även om mängden man får i sig är liten.

Barn har skolplikt, vilket innebär att de måste vara i skolan. Där har de rätt till en trygg skolgång – och nötfria skolor ökar den tryggheten.

Publicerad den: 7 september 2023

Uppdaterad den: 15 september 2023