Astma- och Allergiförbundet om nya coronaviruset

Astma- och Allergiförbundet följer utvecklingen av coronaviruset covid-19 noga. Vi uppmanar alla som känner oro att följa myndigheternas rekommendationer.

Astma- och Allergiförbundet följer utvecklingen av coronaviruset covid-19 och dess spridning i samhället noga. Vi uppmanar alla medlemmar att lyssna på Folkhälsomyndigheten för att få den bästa och mest uppdaterade informationen.

– Vi har många oroliga medlemmar som hört av sig till oss med frågor om riskerna med viruset och huruvida det kan innebära något särskilt för personer med astma. Eftersom läget ständigt förändras hänvisar vi alla att följa råden från Folkhälsomyndigheten och 1177, säger Anna-Karin Klomp, leg apotekare och vårdpolitiskt ansvarig på Astma- och Allergiförbundet.

Förbundet har frågat Christer Janson, professor och överläkare vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, om det finns något att göra för att skydda sig själv eller sina barn med just astmasjukdom.

Han menar att virusinfektioner är en vanlig utlösande faktor till en period med försämrad astma. Under tider när risken att drabbas av en virusinfektion är förhöjd är det därför extra viktigt att underhållsbehandlingen av astman är så bra som möjligt.

– Särskilt noga ska man vara med att ta antiinflammatoriska läkemedel regelbundet, enligt den ordination man fått från sin läkare. För den som vanligtvis bara tar mediciner under allergisäsongen kan det vara bra att börja redan nu. På så sätt är astman så välkontrollerad som möjligt ifall man skulle drabbas av en infektion, säger Christer Janson.

Folkhälsomyndigheten har en sida med frågor och svar om viruset som uppdateras löpande, som du hittar här.

Även 1177 har en informationssida som uppdateras löpande. Den hittar du här.

Det som har frågor kan också ringa Folkhälsomyndighetens nationella informationsnummer 11313.

Publicerad den: 28 februari 2020

Uppdaterad den: 9 januari 2021