Astma- och Allergiförbundet topp tre i SIFO- undersökning

Kantar Sifo:s undersökning mäter årligen anseendet bland allmänheten för olika intresseorganisationer. Även i år toppar Astma- och Allergiförbundet listan bland de civilsamhällesorganisationer som har högst anseende.

– Det här visar att vårt arbete berör många människor då astma och allergier är Sveriges vanligaste kroniska sjukdomar som påverkar människor under hela livet. Trots det är kunskapen i samhället låg. Detta betyg är ett fint kvitto på vårt arbete med att öka kunskapen om astma och allergi och vårt arbete för en bättre vård över hela landet säger Kristina Ljungros, generalsekreterare för Astma- och Allergiförbundet.

I år kom Astma- och Allergiförbundet trea i mätningen med index 58. Med ett anseendeindex över 50 anses organisationer ha ett högt anseende.

Listan görs årligen av opinionsanalysföretaget Kantar Sifo och man ställer bland annat frågor om det personliga intrycket som organisationen ger, om det går att lita på organisationen, kvaliteten i organisationens tjänster och vilken framgång som organisationen har ansetts ha haft under året.

Publicerad den: 26 maj 2021

Uppdaterad den: 26 maj 2021