Astma- och Allergiförbundet vässar sin opinionsbildning

Astma- och Allergiförbundet fortsätter satsningen på opinionsbildning och strategisk kommunikation och förstärker kommunikationsavdelningen med två nyrekryteringar. Elin Sundin blir ny pressekreterare och Zandra Zernell anställs som forskningsredaktör, en helt ny roll.

Elin Sundin är en erfaren opinionsbildare och kommunikatör som arbetat brett med politik, kommunikation och pressfrågor, närmast på den egna byrån Maktbyrån. Tidigare har hon bland annat varit borgarrådssekreterare i Stockholm stad, och ordförande för organisationen Fatta, som framgångsrikt opinionsbildade för den nya samtyckeslagstiftningen. Elin kommer bland annat att ansvara för Astma- och Allergiförbundets pressarbete, i såväl traditionella som sociala medier.

– Jag har genom min karriär fokuserat på att bidra till att utveckla kommunikationen i politiskt styrda organisationer. Kommunikation i idéburna organisationer handlar om att skapa dialog och rörelse för att förbättra samhället och skapa bättre levnadsvillkor. Astma- och Allergiförbundet är inne på en superspännande resa och jag är superstolt över att få följa med på den resan, säger Elin Sundin.

Zandra Zernell är en erfaren journalist och skribent, som närmast kommer från en frilansroll, där hon bevakat vård, forsknings- och arbetslivsfrågor. Hon har bland annat skrivit för Astma- och Allergiförbundets medlemsmagasin Allergia och under våren vikarierat som digital kommunikatör på förbundet. Tidigare har Zandra bland annat jobbat som nyhetsreporter på Lokaltidningen Mitt i och på tidningsbyrån A4. Zandra ska i sin roll bevaka forskning, kommunicera Astma- och Allergiförbundets Forskningsfonds verksamhet och sprida spännande forskningsresultat inom området.

– Jag har länge skrivit om forskning om bland annat astma, allergi och annan överkänslighet – och jag ser fram emot att få fördjupa mig i det ytterligare. Det ska också bli väldigt roligt att få vara med och arbeta för att fler ska få kunskap om all den viktiga forskning som faktiskt görs på området – vilka resultat den lett fram till och vilka pusselbitar som fortfarande finns kvar att lägga, säger Zandra Zernell.

Astma- och Allergiförbundet driver sedan ett halvår tillbaka ett intensivt utvecklingsarbete för att öka kunskapen om astma och allergier, bidra till mer forskning och opinionsbilda för en bättre astma- och allergivård. Nyligen hamnade förbundet på en andra plats i Sifo Kantars anseendeundersökning bland 40 ideella organisationer, och i augusti utsågs förbundet till Årets Patientföreträdare av nätverket Fokus Patient.

– Jag är oerhört glad över att få in Elin och Zandra i vårt starka och växande kommunikationsteam. Astma och allergier berör över tre miljoner människor. Trots det är kunskapen i vården låg. Det vill vi ändra på. Vi vill bli en av Sveriges vassaste och synligaste påverkansaktörer. Jag är övertygad om att Elin, med många års framgångsrik opinionsbildning bakom sig, och Zandra, en av Sveriges mest astma- och allergikunniga journalister, kommer att bidra till att vi lyckas nå det målet, säger Helena Färnsten, kommunikations- och marknadschef.

För frågor, vänligen kontakta:

Helena Färnsten, marknads- och kommunikationschef på Astma- och Allergiförbundet: 070-345 56 51

Publicerad den: 2 september 2020

Uppdaterad den: 16 maj 2022