Astmadagen

Astmadagen är en årlig händelse som inträffar i början på maj runt om i världen, med syfte att öka medvetenhet, vård och stöd kring astma. Årets Astmadag är den 5 maj.

För att uppmärksamma internationella astmadagen bjuder Astma- och Allergiförbundet in till två kostnadsfria seminarier den 5 maj.

För dig som arbetar inom hälso- och sjukvården ordnar vi ett lunchwebbinarium om de små luftvägarnas betydelse vid astma. Astma har länge ansetts vara en sjukdom i de stora luftvägarna. Men de senaste decennierna har forskningen även riktat strålkastarljuset mot de små luftvägarna.

Senare på kvällen ordnar vi ett öppet webbinarium om barn, träning och astma. Att ha en bra kondition är bra för lungorna och ökar i längden chanserna att slippa astmasymtom. Men många upplever att astma är ett hinder för att träna. Här ger vi ökad kunskap och möjlighet att ställa frågor.

Läs mer om respektive webbinarium här nedan.

Aktiviteter under Astmadagen 2021

Idrott och träning hos barn med astma

Webbinarium 5 maj kl 19-20 (kostnadsfritt)

Många upplever att astma är ett hinder för att träna. Hur kan man få barn och unga med astma att våga träna och vilket stöd behöver de? Vad kan man förvänta sig att skolan ska göra? På webbinariet får du kunskap om träning och astma och möjlighet att ställa frågor.

Medverkande: Maritha Sedvallson, ordförande Astma- och Allergiförbundet, Freja Ankers, ordförande Unga Allergiker och Björn Nordlund, Adjunkt, barnsjuksköterska och forskare vid Karolinska Institutet.

Medarrangör: Unga Allergiker

Delta i webbinariet den 5 maj här

Små luftvägars betydelse vid astma (webbinarium för dig som arbetar inom hälso- och sjukvård)

Webbinarium 5 maj kl 12.00-13.00 (kostnadsfritt)

Vilken betydelse har de små luftvägarna för symtom, utredning och behandling vid astma? Leif Bjermer är professor och överläkare i lungmedicin och allergologi vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus. Han har en lång forskningskarriär med fokus på de små luftvägarnas betydelse vid astma.

Webbinariet riktar sig till hälso- och sjukvårdspersonal.

Anmäl dig till info@astmaoallergiforbundet.se. Ange Anmälan små luftvägar, i ämnesraden.

Webbinariet ordnas i samarbete med Chiesi, som också står för föreläsningsarvode.

Leva med astma – så kan livet bli enklare

Många som lever med astma mår sämre än de skulle behöva. Vad kan den som har astma förvänta sig och hur får man en bättre behandling? Hur kan den som är läkare ge en bättre vård? Finns det genvägar till friskare patienter?

Medverkande: Karin Lisspers, distriktsläkare Gagnef och docent i lungmedicin Christer Jansson, professor och överläkare, Akademiska sjukhuset Kjell Larsson, professor emeritus, Karolinska Institutet.

Inslaget visades först på Allergilyftet den 17 mars 2021.

Övriga händelser på Astmadagen

Astmagåtan

Vilka utvecklar astma, varför – och vad kan forskningen göra åt det?

Astma har många ansikten

Astma syns inte alltid men det påverkar mångas liv. I Sverige lever ungefär 8 till 10 procent av befolkningen med astma. Under Astmadagen driver Unga Allergiker kampanjen Astma har många ansikten.

Till toppen av sidan