Barnallergifonden
Astma- och Allergiförbundets Barnallergifond stödjer barn med svår astma och allergi. Ansökan kan ske i två perioder under året och Barnallergifonden delar ut bidrag två gånger per år.
Ansökan görs av barnets/barnens målsman. Medlemskap i Astma- och Allergiförbundet sedan minst tolv månader krävs. Är du inte medlem så kan du bli det här. Ansökan kan ske upp till den dag barnet fyller 18 år.
Vad kan du söka bidrag till?
- Aktivitetsresor
- En ”guldkant” i form av en cykel, ett musikinstrument, bidrag till en fest, upplevelse eller liknande
- Föreningsaktivitet
Hur söker jag bidrag?
Viktiga datum
Datum för ansökningsperioderna
1 mars – första ansökningsperioden börjar
1 april – sista ansökningsdagen för första ansökningsperioden
1 oktober – andra ansökningsperioden börjar
1 november – sista ansökningsdagen för andra ansökningsperioden
Vanliga frågor och svar
Då beslutsprocessen redan är i gång har vi tyvärr ingen möjlighet att behandla ansökningar som har inkommit efter sista ansökningsdag.
Astma- och Allergiförbundets styrelse ansvarar för förvaltningen av fondens kapital och utdelning. För att säkerställa att utdelningen följer stadgarnas ändamålsparagraf behöver vi en redovisning.
Bidraget lämnas för det ändamål samt det belopp som anges i ansökan/bidragsbeslutet. Outnyttjade medel eller medel som har använts för annat ändamål krävs därför tillbaka.
