Camilla Hamid tar fram tårtrecept för Allergiakademin

Att baka och fika är en fin stund av gemenskap när alla kan vara med. Bakningsprofilen Camilla Hamid har i samarbete med Astma- och Allergiförbundet och Allergiakademin tagit fram ett recept på en tårta som kan ätas av många – helt utan mjölk, ägg, nötter och gluten.

Bjud in till ett inkluderande fika med Camilla Hamids härliga jordgubbstårta utan mjölk, ägg, nötter och gluten. Receptet hittar du i Allergiakademin. Dela gärna receptet med nära och kära för fler härliga fikastunder tillsammans. Vill ni ha variation så byter du enkelt ut jordgubbarna mot annan frukt eller bär.

– Bakning och fika är något som ska sprida glädje och skapa gemenskap, och detta kan vi bidra till att alla får ta del av genom att öka vår kunskap om barn med allergi, säger Camilla Hamid.

Cirka tio procent av alla barn i Sverige har någon form av allergi. De vanligaste bland små barn är allergi mot mjölkprotein och ägg. Det begränsar så klart vad de kan äta och påverkar livskvaliteten för hela familjen då det kräver extra planering och kontroll i många av vardagens situationer. Men med mer kunskap om barns allergier kan vi tillsammans skapa en större trygghet runt barn med allergi. Därför har Astma- och Allergiförbundet tagit fram Allergiakademin.

Allergiakademin är en gratis kunskapsplattform med snabba kurser om olika allergier. Här kan du skaffa dig baskunskaper om allergi mot mjölkprotein, nötter och jordnötter och pollen. Teoretiska delar varvas med frågor, tips och inspiration och fler områden kommer att läggas till över tid.

Publicerad den: 9 juni 2021

Uppdaterad den: 9 juni 2021