Försäkringar för astma, allergier och eksem

Aftonbladet har nyligen publicerat en artikel om möjligheterna att få ut försäkringspengar på grund av sin astma eller allergi. Det är många som inte känner till att man kan få ersättning för detta, enligt artikeln.

Det framgår också att bedömningarna skiljer sig mellan olika försäkringsbolag. I likhet med andra försäkringsfrågor görs bedömningarna på olika grunder och med olika resultat. Astma- och Allergiförbundets ordförande, Mikaela Odemyr, har egen erfarenhet av detta, och intervjuas också i artikeln.

– Jag har själv två barn där det gjordes två helt olika bedömningar från olika försäkringsbolag. Den ena var en dröm och den andra var… motsatsen. Det ena bolaget gick helt på Försäkringskassans beslut. Det var bara att skicka in papperna så var det klart. Men det andra gjorde en konstig uträkning som slutade på bara några hundralappar, säger hon till tidningen.

Astma och Allergiförbundet hänvisar frågor i första hand till det egna försäkringsbolaget, branschorganisationen Svensk Försäkring eller Konsumenternas, som ger fakta och vägledning i försäkringsfrågor: Oberoende fakta och vägledning för dig som konsument | Konsumenternas.

Som medlem i Astma och Allergiförbundet kan du få hjälp av våra regionala företrädare om du stöter på problem. Bli medlem här.

Läs mer i vår medlemstidning Allergia:

Publicerad den: 10 februari 2023

Uppdaterad den: 10 februari 2023