Forskare hoppas bota Seths jordnötsallergi

Som ettåring fick Seth, idag 3, sin första allergiska reaktion på jordnötter. Nu är han ett av 50 barn som i en ny studie får äta en liten dos jordnötskrokar varje dag. Förhoppningen? Att krokarna ska hjälpa Seths immunförsvar att börja tåla jordnötter igen.

När Seth Holmesson sätter sig för att äta frukost på morgonen får han utöver mackan och gröttallriken även tre små jordsnötskrokar, eller bambas som de kallas i studien han är med i. De ser ut ungefär som ostbågar, men består av jordnötsmjöl.

Själv har Seth ingenting alls emot det udda tillbehöret.

– Det är en av höjdpunkterna på dagen när han får ta sin ”medicin”, som han kallar det. Det är som att få äta lördagssnacks varje dag, tycker han, säger Seths pappa Simon Holmesson.

Seth skulle precis fylla ett när pappa Simon och Seths mamma Ellen upptäckte jordnötsallergin. Han hade nyligen ätit jordnötter vid några tillfällen utan besvär. Men en dag upptäckte de hur han, några tuggor in i en macka med jordnötssmör, plötsligt fick utslag som blossade upp runt munnen och på halsen. Dessutom kliade det i ögonen.

De fick tid hos en barnläkare, som gjorde ett allergitest på Seth. Testresultatet och reaktionen Seth fått gjorde att läkaren konstaterade jordnötsallergi.

– Det var ett tråkigt besked såklart. Han sa att det inte fanns något annat att göra än att se till så att Seth inte får i sig jordnötter av något slag – och vi kände oss ganska uppgivna. Vi började fundera på hur det skulle påverka Seth när han blir större och kände oss också lite oroliga för vad som skulle kunna hända vid en allvarligare reaktion.

Men så fick pappa Simon nys om en spännande studie där forskare försöker få fram en fungerande behandling mot jordnötsallergi genom en metod som heter oral immunterapi. Han tog kontakt med forskarna han sett i ett inslag på tv – och frågade om det var möjligt att få vara med i studien.

Just den studien var avslutad. Men Seth erbjöds i stället att vara med i pilotstudien till en ny, spännande studie på mindre barn på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset i Stockholm. Studien heter ”SmaChO – Oral immunterapi till små barn med jordnötsallergi”.

– Första gången vi var där fick han göra en provokation, det vill säga prova olika doser av jordnötsmjöl- och smör, för att se vad han reagerar på. Vi fick en bra introduktion till hur det hela skulle gå till och kände oss helt trygga med att låta Seth vara med, säger Simon Holmesson.

Den lilla dosen jordnötter som han fick börja med har långsamt trappats upp till en underhållsdos. Syftet är att Seths immunförsvar ska lära sig att ”tolka” jordnötter som något ofarligt. Forskarna hoppas att detta ska lyckas med hjälp av låga doser jordnötter och en långsam uppdosering.

Vad är er förhoppning?

– Att behandlingen ska leda till att Seth kan råka få i sig en mindre mängd jordnötter utan att reagera på det. Själv är jag väldigt tacksam för att den här forskningen görs, eftersom jag tror att den kommer att bidra till en stor förändring för många jordnötsallergiska barn och deras föräldrar. Det vore fantastiskt, säger pappa Simon Holmesson.

Forskningsprojektet beräknas vara klar år 2025.

Det finns ett stort behov av mer forskning om astma, allergi och atopiskt eksem. Vår förhoppning är att den forskning vi stödjer ska bidra till ett bättre liv för barn och vuxna med allergiska sjukdomar.

Till toppen av sidan