Forskningsfonden beviljar 6 miljoner till allergiforskning

Nu är det klart vilka 12 forskare som fått anslag från Astma- och Allergiförbundets Forskningsfonds årliga utdelning. Pengar går bland annat till forskning om nya behandlingsmetoder inom allergi.

Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond delar ut anslag till forskning om allergi och astma – och nu är det klart vilka 12 forskare som fått anslag ur 2019 års utdelning. Pengar går bland annat till forskning om nya behandlingsmetoder inom allergi och diagnostisering av svår astma.

Totalt är det sju kvinnliga och fem manliga forskare som beviljats anslag.

– Det är med stor glädje vi tillkännager årets anslag till viktiga forskningsprojekt. Projekt som öppnar för helt nya behandlingsmetoder inom allergi, enklare diagnostisering av svår astma och även potentialen att behandla doftöverkänslighet. Det kommer att kunna göra stor skillnad för de tre miljoner människor som lever med astma och allergi, säger Robert Hejdenberg, ordförande Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond.

Forskningsfonden är den enda finansiär i Sverige vars bidrag enbart går till astma- och allergiforskning. Tack vare bidrag från allmänheten har fonden kunnat dela ut mer än 175 miljoner kronor till angelägen allergiforskning.

Läs vårt pressmeddelandet här!

Publicerad den: 14 januari 2020

Uppdaterad den: 9 januari 2021