Hundar på jobbet oroar allergiker

Under pandemi och hemarbete har fler människor än vanligt skaffat hund. En ny undersökning från Agria visar att många planerar att ta med sin hund till jobbet när restriktionerna om hemarbete nu släpper. Det oroar många av landets tusentals hundallergiker.

–  Det som är en kär familjemedlem för någon kan vara en allvarlig hälsofara för någon annan. Vi har förståelse för att det kan finnas husdjursägare som vill ta med hunden till kontoret när hemarbetet är över, och det kan säkert kan fungera på vissa arbetsplatser. Men ingen ska behöva riskera att bli allvarligt sjuk på jobbet, och det kan man bli av allergi mot hundar. Därför måste den allergiska kollegans perspektiv alltid väga tyngre, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet.

Ungefär 18 procent av befolkningen har pälsdjursallergi. En del har så allvarlig allergi att de kan få svåra astmaanfall. Kombinationen av allergi och astma kan också leda till extra sjukdagar för den anställde och sämre förmåga att gör sitt jobb.

– Det är oerhört viktigt att alla arbetsgivare gör en mycket noggrann riskbedömning i förväg. Har någon medarbetare allergi mot pälsdjur, eller har barn hemma med sådan allergi? Då kan man inte ha hundar på den arbetsplatsen, där är arbetsmiljölagen väldigt tydlig, säger Kristina Ljungros.

Arbetsmiljölagen säger att det ingår i arbetsgivarens arbetsmiljöarbete att bedöma om hunden utgör en risk för ohälsa. En arbetsgivare som överväger att tillåta hundar att vara på kontoret behöver ta reda på om någon kan tänkas bli sjuk på grund av hund och all personal bör informeras i förväg och få möjlighet att lämna synpunkter.

– Det är viktigt att tänka på att allergiframkallande partiklar från djur inte syns men kan finnas kvar lång tid efteråt, särskilt i textilier och stoppade möbler. Även indirekta konsekvenser behöver vägas in i riskbedömningen, exempelvis om en arbetsplats tillåter hund och någon anställd reagerar när djuret är på plats så kan den personen upplevas som jobbig, säger Kristina Ljungros.

Lyssna gärna på Kristina Ljungros när hon deltog i Studio Ett i Sveriges Radio den 20/9.

Publicerad den: 10 september 2021

Uppdaterad den: 21 september 2021