”Ingen ska behöva åka ambulans från caféet eller skolmatsalen”

Det sade Helena Färnsten, tillförordnad generalsekreterare för Astma- och Allergiförbundet i P4 Jönköping i eftermiddags med anledning av den tingsrättsdom som kom i veckan.

Att behöva åka ambulans efter en allvarlig allergisk reaktion på café eller restaurang är tyvärr alltför vanligt. Var åttonde restaurang klarar inte av att leva upp till kraven om att informera om allergener.

I matsammanhang anses jordnöten vara en nöt

Domen från Tingsrätten i Jönköping baserade sig i sitt avgörande på att en jordnöt är en baljväxt och ingen nöt. Rent botaniskt är jordnöt en baljväxt, men i matsammanhang ska det märkas upp och beskrivas som en jordnöt. Det säger EU:s regler.

– Matallergiska reaktioner är inte ett isolerat problem för restaurang och caféer, utan gäller även offentliga måltider. Över hälften av elever med matallergi har fått en allergisk reaktion i skolan, sade Helena Färnsten i P4 Jönköping.

Inte ett isolerat problem

Domen från domstolen sätter ljuset på hur stort problemet är, och Astma- och Allergiförbundet hoppas att det kommer att leda till en diskussion om att alla har rätt till säker mat.

– Man ska inte behöva åka ambulans från caféet eller skolmatsalen. Många svenskar har matallergier- hela en av fem lever med en matallergi, sade Helena Färnsten i P4 Jönköping.

Publicerad den: 9 mars 2022

Uppdaterad den: 14 mars 2022