Karin Neuhaus ny generalsekreterare för Astma- och Allergiförbundet

Karin Neuhaus blir ny generalsekreterare på Astma- och Allergiförbundet. Hon har tidigare varit tf generalsekreterare för BRIS och kommer närmast från regeringens och civilsamhällets samarbetsorgan NOD, där hon varit kanslichef. Karin Neuhaus tillträder som generalsekreterare den 22 augusti.

– Jag ser mycket fram emot att leda det fortsatta arbetet mot en bättre allergivård i Sverige. Det känns väldigt viktigt att säkerställa att alla med allergi får den vård de har rätt till, säger Karin Neuhaus.

Hon är utbildad socionom och har en bakgrund inom socialt arbete med barn och familjer. Merparten av sina yrkesverksamma år har hon dock tillbringat i civilsamhället, och då främst inom BRIS, Barnens rätt i samhället, där hon bland annat varit tf generalsekreterare.

De senaste sex åren har hon lett arbetet för dialog och samråd mellan regering och civilsamhälle i sin roll som kanslichef för NOD, nationellt organ för dialog och samråd mellan regeringen och det civila samhället.

– Jag drivs av de möjligheter till förflyttning och påverkan som finns i civilsamhället, och är mycket glad över att i den här rollen få företräda Astma och Allergiförbundets viktiga arbete, säger hon.

– Vi är glada att välkomna Karin Neuhaus till Astma och Allergiförbundet. Tillsammans tar vi nu vårt framgångsrika påverkansarbete vidare och hoppas på att inom kort se ett svenskt allergiprogram, säger Mikaela Odemyr, ordförande för Astma- och Allergiförbundet.

Karin Neuhaus efterträder Kristina Ljungros som lämnade posten vid årsskiftet. Tillförordnad generalsekreterare under perioden januari – augusti är Helena Färnsten, som i vanliga fall är kommunikationschef på Astma och Allergiförbundet.

Publicerad den: 9 juni 2022

Uppdaterad den: 18 april 2024