”Vi vill se ett nationellt kunskapscentrum för matallergi”.

Det sade Astma- och Allergiförbundets generalsekreterare Kristina Ljungros till media igår med anledning av att Livsmedelsverket har upptäckt felaktig information om allergener på restauranger.

2020 genomförde Livsmedelsverket sextusen kontroller vid restauranger för att ta reda på om restaurangerna lämnade rätt information om allergena ingredienser i maten. Vid var åttonde kontroll kunde restaurangerna inte ge rätt information.

Det är allvarligt att restauranger brister i allergeninformation. Redan idag är många av Astma- och Allergiförbundets medlemmar oroliga när de ska gå på restaurang med sin familj.

Såhär sade Kristina Ljungros igår till TT:

– Det här kan få stora konsekvenser för de med svåra allergier. Man ska ju kunna lita på restauranger, det är inget konstigt att man som kund förväntar sig det.

2019 gjorde Astma- och Allergiförbundets forskningsfond en undersökning om matallergier. Tusen föräldrar svarade bland annat på frågan:  ’Var eller i vilken situation känner du att det saknas kunskap eller forskning kring ditt barns matallergi?’ Hela fyra av fem föräldrar svarade att det saknas kunskap på restauranger.

Astma- och Allergiförbundet tycker att regeringen borde ta initiativ till ett nationellt kunskapscentrum för matallergi.

– Ge en myndighet ett tydligt uppdrag att jobba med matallergi. Om nu mat är en prioriterad fråga måste vi också satsa på ökad kunskap men också uppföljning kring matallergier, säger Kristina Ljungros.

Publicerad den: 26 maj 2021

Uppdaterad den: 26 maj 2021